9 rad, jak v obchodě vrátit, co se nám nehodí | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

9 rad, jak v obchodě vrátit, co se nám nehodí

PRAHA – Chcete vrátit nebo reklamovat vánoční dárek a nevíte, jak na to? Pak tu pro vás máme pár rad... Ale pozor! Při vracení dárků obchodníci jednají nad rámec svých povinností, nemají ze zákona přikázané, aby zboží vyměňovali.


„Proto si jednotlivé obchody stanovují vlastní pravidla na vracení vánočního zboží. A někteří prodejci dárky nevyměňují vůbec,“ varuje Ivana Picková ze Sdružení ochrany spotřebitelů.

1) Zkontrolujte si záruční lhůtu! Vadné zboží můžete reklamovat, pokud je v záruční lhůtě (zpravidla 2 roky). Reklamovat je možné i poslední den záruční lhůty. Celkově reklamace, včetně případné opravy, musí být podle zákona vyřízena do 30 pracovních dnů.

2) Nechte si vystavit reklamační protokol! Měl by obsahovat popis zboží (včetně výrobního čísla), popis závady, vaše požadavky, jak byste chtěli reklamaci vyřídit, datum reklamace, potvrzení prodejce a váš podpis – tím potvrzujete správnost popisu reklamace.

3) Reklamujte i použité zboží! Pokud si koupíte zboží v bazaru, vztahuje se na něj také dvouletá záruka. Při prodeji se můžete setkat i s kratší záruční dobou, prodávající se však na tom musí s vámi dohodnout.

4) Neskladujte originální obal! Pokud se strachujete, že jste nenechali výrobek v původním balení, nemusíte se stresovat. Zboží nemusí pokaždé zůstat v originálním obalu, jelikož není součástí zboží. Mezi takové výrobky patří např. elektronika (třeba myčka nebo počítač).

5) Nedejte se, i když je prodejna zrušena. Stane-li se, že jdete reklamovat do prodejny, kde jste zboží koupili, a ta už neexistuje, nemusíte si rvát vlasy na hlavě. V takovém případě musí být na místě zrušené prodejny uveden kontakt na majitele. Pokud není, obraťte se na příslušný živnostenský úřad, tam by měli vědět, kde se majitel prodejny nachází.

6) Přiveďte si svědka! Pokud budete mít nesporný důkaz o zakoupení výrobku, máte právo na reklamaci. Mezi tyto důkazy patří – účtenka k zakoupenému zboží, při platbě kartou výpis z účtu nebo záruční list. Pokud přijdete k prodejci a nemáte ani jeden z těchto dokumentů, můžete si ještě sebou vzít očitého svědka, který byl u koupě s vámi. Pak ale záleží na ochotě a vstřícnosti prodejce, zda-li svědeckou výpověď přijme, nebo ne.

7) Nečekejte na šéfa! Taky jste při reklamaci slyšeli od pokladní takovou odpověď? Tak se braňte! Ze zákona musí být v každé prodejně v každou dobu alespoň jedna osoba, která bude schopna přijmout reklamaci.

8) Dárky z internetu. I internetové obchody musí poskytnout na zboží zákonnou 24měsíční záruční lhůtu, a to bez omezujících podmínek. Bez udání důvodu navíc máte právo vrátit zboží do 14 dnů od převzetí zboží.

9) Reklamace zkažených potravin. Pokud reklamujete zkažené potraviny, musíte předložit doklad o zakoupení výrobku. Prodávající rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů.

Co nelze vůbec reklamovat

> Erotické pomůcky: po kontaktu s tělními tekutinami již není možné z hygienických důvodů vrátit například vibrátor.
> CD, DVD: nelze vracet v poškozeném obalu.
> Knihy: někteří knihkupci knihu vymění za jinou, ale například u velkých encyklopedií či knih v zataveném obalu prodejci knihu většinou nepřijmou
> Spodní prádlo: záleží na osobním přístupu prodejce.


Autor: (bru)

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.