Klenot naší země zítra oslaví 650 let! Největší tajemství Karlova mostu | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

neděle 5. května 2024

Svátek slaví Klaudie, zítra Radoslav

Klenot naší země zítra oslaví 650 let! Největší tajemství Karlova mostu

V roce 1784 se Karlův most podrobil náročné rekonstrukci. V letošním roce čeká českou pýchu další náročný zákrok.
V roce 1784 se Karlův most podrobil náročné rekonstrukci. V letošním roce čeká českou pýchu další náročný zákrok. (: Martin Pekárek, Josef Mašek, Národní památkový ústav, ČNB)

Stovky let je jedním ze symbolů české metropole i Česka samotného. Kolikrát byl namalován a kolikrát vyfotografován? To nikdo nikdy nespočítá. Ostatně, zatímco čtete tyto řádky, několik desítek turistů na slavném mostě mačká spouště fotoaparátů a nejspíš i nějaký ten pouliční malíř nanáší barvy na plátno.

Tento kamenný most dokonce dlouhá léta zdobil zadní stranu zelené »totalitní stokoruny«. Ano, řeč je o Karlově mostu, druhém nejstarším mostu u nás a jednom z nejkrásnějších na světě. Co o místě, které zná každé české děcko, nejspíš nevíte?

Karel IV. za most nezaplatil

Základní kámen Karlova mostu byl položen 9. července 1357 v půl šesté a jednu minutu ráno. V číselné řadě přesné datum vypadá takto – 135797531 – pokud jej tedy čtete z jakékoliv strany, je stejné! Výstavbu kamenného mostu, jak se tehdy Karlův most nazýval, sice Karel IV. inicioval, ale neplatil. Celou stavbu mostu financoval řád Křížovníků s červenou hvězdou, kteří dodnes sídlí u paty mostu na pravém břehu Vltavy. Po dostavbě měli na starost nejenom údržbu, ale i výběr mýta. Ve sklepení jejich kláštera se také nachází pozůstatek Juditina mostu, který byl po zničení povodní nahrazen mostem Karlovým.

Býval jediným pražským mostem

Karlův most byl až do roku 1841, kdy byl postaven most císaře Františka I. (dnešní most Legií), jediným komunikačním spojením přes Vltavu. I potom ale zůstal důležitou dopravní tepnou. V roce 1883 na něj byla zavedena koňka, kterou v roce 1905 vystřídala elektrická tramvaj. Po třech letech se ukázalo, že těžké tramvaje most dost porušují, a tak byly v roce 1908 nahrazeny autobusy, které se ale také neosvědčily a po roce byly také staženy. Na most ve vrátily až v roce 1932 autobusy na pneumatikách. Veřejná doprava na mostě vydržela až do druhé světové války. Automobilový provoz na něm definitivně skončil v roce 1965. Od té doby slouží most jen pro pěší.

V mostu jsou tři velké dutiny

Karlův most je tvořen šestnácti oblouky. Ve své délce 515 metrů je třikrát zalomen a proti proudu je nepatrně vypouklý. Je široký od 9,40 do 9,50 metru a výška vozovky je 13 metrů nad normální hladinou Vltavy. Most obsahuje tři objemné dutiny. První se nachází pod Staroměstskou mosteckou věží. Dříve v ní byla hladomorna, dnes se zde nachází sociální zařízení pražské informační služby. Další dvě dutiny se nacházejí nad pátým a šestým pilířem. Byly zde vyrobeny při rekonstrukci v letech 1891 – 1892 pro odlehčení mostní konstrukce.

Bradáčovy vousy hlídaly vodu

K určování velikostí povodní se po dlouhá staletí používal Bradáč z bývalého Juditina mostu u kláštera Křížovníků. Staré pořekadlo pravilo, že: »Když voda k Bradáčovým vousům dosahuje, tu ona Pražanům až pod krk jde, a když Bradáčovi do huby teče, tu je z bytů vyhání«. Asi není třeba dodávat, že zmiňovaná »ona« je voda neboli Vltava. Mimochodem, jen několik největších povodní dosáhlo až nad Bradáčovu pleš. Povodeň z roku 2002 patří mezi ně.

Nejdelší oprava trvala 71 let

Více než války, které nezanechaly na Karlově mostě téměř žádné škody, byla jeho největším nepřítelem řeka, již překlenuje. Od roku 1357, kdy započala jeho stavba, byl až do současnosti mnohokrát ohrožen povodněmi. Jenom během samotné stavby to bylo pětkrát. V letech 1359, 1367, 1370, 1373 a 1374. V roce 1432, tedy třicet let po dokončení, byla při povodni zaplavena větší část Starého Města a bylo zbořeno 5 pilířů mostu. Jejich oprava trvala 71 let. Další povodně následovaly v letech 1655, 1784, 1845, 1872 a 1890. Dvě z těchto povodní – v roce 1784 a 1890 – měly pro most opět decimující následky. Letos čeká Karlův most další rekonstrukce a zatím není jasné, jak dlouho bude trvat. Turisty, kteří do Prahy přijedou, čekají omezení, protože část mostu bude vždy uzavřena. Veškeré zařízení potřebné k opravě by mělo být na pontonech pod mostem.

Nejznámější legendy

Jedna z legend mluví o zázračném Bruncvíkově meči, který má být ukryt v útrobách mostu. Nikdo však neví, kde. Až bude českému národu nejhůř, vyjedou blaničtí rytíři v čele se svatým Václavem své zemi na pomoc. Při přejíždění Karlova mostu Václavův kůň klopýtne o kámen, ten se vyvrátí a pod ním se objeví zázračný meč. Svatý Václav jej vytasí a zvolá: „Všem nepřátelům země České hlavy dolů!“. A od té doby bude v Čechách klid a mír už navždy. Tolik legenda. A pozor, během oprav po povodních z roku 1890 byl u sochy Bruncvíka skutečně nalezen zazděný meč. Jestli je to ten bájný, se stále neví.

Pamětní mince

20. června 2007 vydala Česká národní banka do oběhu pamětní stříbrnou dvousetkorunu k 650. výročí položení základního kamene Karlova mostu. Dvousetkoruna je ražena ze slitiny obsahující 900 dílů stříbra a 100 dílů mědi a vydává se ve dvojím provedení, v běžném a špičkovém (proof), které se liší povrchovou úpravou a provedením hrany. Pozor, podle odborníků se dá čekat, že se v turistických stáncích u mostu objeví padělky.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.