Roční účet za dieselový podvod pod značkou VW: 7 milionů tun jedu a tisíce mrtvých! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Roční účet za dieselový podvod pod značkou VW: 7 milionů tun jedu a tisíce mrtvých!

Víte, že tkáň myší donucených dýchat výfukové plyny z dieselových motorů v podobné koncentraci, jaké jsou ve velkoměstech, už po dvou měsících studie vykazovala potenciál pro růst nádorů.
Víte, že tkáň myší donucených dýchat výfukové plyny z dieselových motorů v podobné koncentraci, jaké jsou ve velkoměstech, už po dvou měsících studie vykazovala potenciál pro růst nádorů. (Foto: EPA, Reuters)

Ztratit dobré jméno a desítky miliard euro... To je současný osud německé automobilky Volkswagen. Němci montovali do dieselových motorů šíditka, aby skryli skutečnou hladinu vypouštěných oxidů dusíku. Důvod utajování? Tyhle »smrádky« zabíjejí!

Po světě jezdí zhruba 11 milionů aut s »cinknutými« motory od VW. Koncern přiznal, že fixloval sedm let. Množství zatajených oxidů dusíku, které ve skutečnosti vypouštěla auta vyrobená Volkswagenem, by tak podle odhadů činilo celosvětově ročně čtvrt milionu až milion tun! To podle analytika Nezávislého centra Glopolis Vojtěcha Kosteckého mohlo zvýšit úmrtnost  řádově až tisíců lidí ročně.

Výfukové plyny a čísla SMRTI
4 miliony – tolik let života seberou každoročně lidstvu
370 tisíc – tolik Evropanů kvůli nim každoročně předčasně zemře
9 tisíc – tolik Čechů kvůli nim každoročně předčasně zemřě
8 – o tolik měsíců průměrně zkrátí život Evropanovi
10 – o tolik měsíců průměrně zkrátí život Čechovi
40 – o tolik procent zvyšuje výskyt rakoviny dlouhodobé vystavení vysokým koncentracím výfukových plynů

Co v automobilových emisích škodí?
Vznikají spalováním nafty a benzinu
*oxid uhelnatý (CO) – blokuje přenos kyslíku krví
*oxidy dusíku (NOx) – některé z nich způsobují již při malých koncentracích pocit dušení
*uhlovodíky (HC) – některé dráždí sliznici a oči, některé skupiny mohou být karcinogenní
* oxid uhličitý (CO₂) –přispívá k tvorbě skleníkového efektu, který má za následek klimatické změny
Vznikají samotnou činností motoru
* oxid siřičitý (SO₂) – vstřebává se v horních cestách dýchacích, může násobit škodlivý efekt dalších látek
* přízemní ozón (O3) – je pro člověka jedovatý a např. snižuje plicní funkce
* polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) – mnohé z nich jsou rakovinotvorné
* aldehydy – dráždí oči, sliznice, způsobují poruchy dýchání, kašel, nevolnost, astma, kožní alergie, zvyšují riziko rakoviny a leukémie

Jak podvod odhalili?
Na německý podvod přišli Američané, kteří mají na vypouštění škodlivých látek nejpřísnější pravidla. „Myslel jsem, že nám blbnou měřáky,“ vzpomíná vědec Daniel Carder (45) z univerzity v Západní Virginii na chvíle, které zadělaly koncernu VW na problémy. Jeho tým měl na vozech VW dokázat, že i dieslové motory mohou plnit přísné ekologické normy. Na jeden ujetý kilometr tam smějí osobní vozy vypustit nejvýše 31 miligramů oxidů dusíku. Jenže u německých vozů to bylo až 40x víc! Z celého světa se na Volkswagen sypou žaloby v řádech desítek miliard euro.

Jak na plyny reaguje mozek?
Už po 30 minutách vystavení dieslovým emisím s koncentrací jako v běžném provozu se projevují první příznaky nesprávné činnosti. Dokládá to průzkum nizozemských vědců. Mozek reagoval ve většině případů značně zmateně a na běžné situace odpovídal stresově. Tedy negativně ovlivňoval rozhodování.

Autor:  fab

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.