Renault Laguna GT - První sériově vyráběný osobák, který… Zatáčí všemi čtyřmi!
Chcete se otočit do protisměru, potřebujete vymanévrovat v úzké uličce ucpané jinými automobily, chcete si trošku užít za volantem na zatáčkovité silnici? Ve všech těchto případech vám život usnadní technická vymoženost zvaná aktive drive v novém Renaultu Laguna GT. V tomto automobilu se totiž při otočení volantem natáčejí všechna čtyři kola!
Princip je úplně prostý. V rychlosti nižší, než je 60 km/h, se zadní kola natáčejí do opačného směru než přední náprava. Díky tomu je v městském provozu velké auto, jako je laguna (na délku měří bez dvaceti centimetrů pět metrů), stejně obratné jako výrazně menší clio.
Naopak ve vyšších rychlostech se v zatáčce zadní kola natáčejí stejným směrem jako ta přední. Díky tomu se výrazně zlepšila stabilita auta. Jak si redaktor Nedělního Aha! mohl sám vyzkoušet na silnicích různých kvalit v okolí slapské vodní nádrže, laguna GT mohla stejné zatáčky projíždět zhruba o dvacet kilometrů vyšší rychlostí než běžná laguna bez systému natáčení zadních kol. Přispívá k tomu i jiné, sportovnější naladění podvozku, které mají na svědomí inženýři ze sportovního oddělení Renaultu.
Od běžné laguny se »gétéčko« liší i vizuálně. Například má dvojici koncovek výfuků, »žábry« v předním nárazníku a logo GT na středových sloupcích. Uvnitř pak vydařené sportovní sedačky.
Jak to funguje?
Elektronika dokáže zjistit, v jakém úhlu je v každé situaci natočen volant a jakou rychlostí se auto pohybuje. Po vyhodnocení odešle příslušný pokyn elektromotoru u zadní nápravy, který pak natočí kola v potřebném směru a úhlu. Je to provázáno pochopitelně i se stabilizačním systémem ve vozidle a v kritických situacích se mohou kola natočit až o 3,5 stupně. Při běžné jízdě obvykle stačí natočení zadních kol jen do dvou stupňů.
1 – systém stabilizace a ABS
2 – senzor snímající úhel natočení volantu
3 – řídicí jednotka
4 – datová sběrnice CAN
5 – elektromotor
MOTORISTICKÁ PORADNA: Odpovídá Petr Vojáček, úspěšný automobilový závodník a podnikatel
● Jaká mám práva, pokud mě nabourá tramvaj?
-
Tramvaj patří do skupiny vozidel, na která se nevztahuje povinnost platit povinné ručení. Existují proto dvě možnosti:
Škodu můžete uplatňovat na majiteli tramvaje, tedy Dopravním podniku, který ji pak zaplatí ze své pojistky. -
Většina pojišťoven škodu zlikviduje z vaší havarijní pojistky, pokud ji máte uzavřenou. A následně peníze vymůže na majiteli tramvaje.