Startujte motory! Nová sezona F1 je tady! Kimi, nebo Lewis?
MELBOURNE/PRAHA – Opona blyštivého divadla za miliardy korun se zvedá, nová sezona F1 je tady. Dnes nad ránem na tradičním místě v australském Melbourne startuje nový ročník mistrovství světa.
Odborníci věští boj Ferrari s McLarenem, černým koněm je BMW
A fanoušci si přejí jediné: Kéž je to aspoň tak dramatické jako loni!
Pamatujete ještě? Takovou zápletku by nevymyslela ani Agatha Christie. Dominující vozy McLaren. Ohromující nástup novice Lewise Hamiltona a jeho hádky s obhájcem titulu a týmovým kolegou Fernandem Alonsem. Špionážní aféra jejich týmu, data ukradená u Ferrari nakonec Rona Dennise stála 100 milionů dolarů na pokutě a Pohár konstruktérů. A na závěr drtivý finiš rudých vozů z Maranella, který v posledním závodě znesvářeným kohoutům vydrápl i titul mistra světa. Zmáčen šampusem odjížděl z Brazílie chladný Fin Kimi Räikkönen!
Hlavní postavy nejspíš i letos budou tytéž. „V ideálním případě se o titul budou bít tři jezdci, každý z jiné stáje,“ má jasno principál F1 Bernie Ecclestone. Je jasné, koho míní: Räikkönena, Hamiltona, Alonsa. Ferrari, Mc-Laren, Renault. Jen zadání rolí hlavních protagonistů je oproti loňsku trochu zpřeházené.
FAVORIT: Kimi Räikkönen (loni Alonso).
VYZYVATEL: Lewis Hamilton (loni Räikkönen).
VELKÁ NEZNÁMÁ: Fernando Alonso (loni Hamilton).
„Fernando letos nemá šanci, tým Renault nemá konkurenceschopné auto,“ míní Pavel Turek, expert TV Nova, která v Česku závody F1 vysílá. „Já to letos taky vidím jen na souboj dvou značek – stříbrných šípů a nás,“ klidně přitaká legendární Michael Schumacher. Pojem »my« samozřejmě značí Ferrari. „Jsme skvěle připraveni. Nové auto je ve všech ohledech lepší než to loňské,“ vzkázal soupeřům Schumi, který coby poradce týmu nové Ferrari osobně testoval. „Je mi jasné, že Kimi startuje tam, kde loni končil. Ale ani já jsem nelenošil a nedám kůži lacino!“ vyhlásil Finovi válku sebevědomý Brit Hamilton.
Šampionát má ale i černé koně, a nemusí jimi být jen dvojky elitních týmů Massa (Ferrari) s Kovalainenem (McLaren). Odborníci věří, že karty budou míchat i jezdci BMW a Red Bullu. „Zejména BMW v testech blafovalo a jezdilo zásadně se zátěží. Heidfeld skončí v šampionátu nejhůř třetí!“ dušují se odborníci.
Nejzásadnější novinky
1. Poprvé v historii se pojede noční závod za umělého osvětlení. V ulicích Singapuru v září vozům na cestu posvítí na 1500 reflektorů.
2. Do kalendáře s osmnácti závody kromě Singapuru pronikl i další městský okruh (Valencie), naopak poprvé od roku 2000 se nepojede v USA.
3. Jsou zakázány elektronické systémy kontrolující trakci, neboli prokluz kol. Čekat tedy lze víc nehod, zejména za deště.
4. Všechny vozy musejí mít standardní elektronickou řídící jednotku, kterou všem dodává McLaren. Maximální otáčky motoru jsou omezeny na 19 000/min.
5. První část kvalifikace byla prodloužena z 15 minut na 20, druhá část pro deset nejrychlejších naopak zkrácena z 15 na 10 minut.
6. Každý tým smí mít k dispozici pro závod pouze dva monoposty (minimální váha 605 kg). Motor každého musí vydržet dva závody, převodovka čtyři. Výměna je penalizována ztrátou 10 resp. pěti míst na startu.
7. Kvůli větší bezpečnosti jezdců byly povinně zvýšeny boční okraje kokpitu u hlavy pilota.
8. Palivo musí obsahovat nejméně 5,75 procenta bioetanolu.
9. Během závodu smí pilot mít k dispozici nejvýše 14 sad suchých pneumatik, čtyři sady mokrých a tři sady pneumatik určených pro extrémní podmínky (výhradně Bridgestone).
10. Testování je omezeno na 30 000 km na jednu stáj za kalendářní rok, stáje mohou používat jen jeden aerodynamický tunel.
Kdy a kde se pojede?
1) GP AUSTRÁLIE (16. březen – Melbourne)
2) GP MALAJSIE (23. březen – Sepang)
3) GP BAHRAJNU (6. duben – Sáchir)
4) GP ŠPANĚLSKA (27. duben – Barcelona)
5) GP TURECKA (11. květen – Istanbul)
6) GP MONAKA (25. květen – Monte Carlo)
7) GP KANADY (8. červen – Montreal)
8) GP FRANCIE (22. červen – Magny-Cours)
9) GP V. BRITÁNIE (6. červenec – Silverstone)
10) GP NĚMECKA (20. červenec – Hockenheim)
11) GP MAĎARSKA (3. srpen – Hungaroring)
12) GP EVROPY (24. srpen – Valencie)
13) GP BELGIE (7. září – Spa-Francorchamps)
14) GP ITÁLIE (14. září – Monza)
15) GP SINGAPURU (28. září – Singapur)
16) GP JAPONSKA (12. říjen – Fudži)
17) GP ČÍNY (19. říjen – Šanghaj)
18) GP BRAZÍLIE (2. listopad – Interlagos)
Přenosy všech závodů vysílá TV Nova
Autor: MARTIN BREJLA