Jaká je cena hokejistova života?: Smrt za 1,5 milionu
Kdepak, ta bolest a nekonečný žal se nedají vykoupit. Absolutně ničím! Budou chybět jako tátové, manželé, synové... Rodiny Karla Rachůnka (†32), Jana Marka (†31) i Josefa Vašíčka (†30) i přesto dostanou od ruské strany odškodnění. V jaké výši? Rusové si hokejistů cení na směšných 1,5 milionu korun!
Byli hvězdami. Vyslanci své země, idoly tisícovek kluků. I díky nim se stal český hokej nejúspěšnějším vývozním artiklem posledních dvou dekád. Jejich životy ale v jedné vteřině vyhasly a teď přichází doba zúčtování...
Rusové si se svými počty pospíšili a je to vskutku tristní matematika! Pravda, rodinám obětí přislíbil kompenzaci gubernátor oblasti, město Jaroslavl i »vražedná« letecká společnost JakServis – to vše ale v celkové výši cca 1,5 milionu korun za každého mrtvého hokejistu.
Jenom?! Vždyť každý z českých borců měl letos jen na základním platu vydělat kolem 50 milionů korun! Srpnová výplata, která jim má v těchto dnech přijít na konta, bude mnohem vyšší!
Hráčské odbory KHL už aspoň vyhlásily finanční sbírku pro pozůstalé, každý hráč měl pochopitelně individuální životní pojištění (jeho výše může být v desítkách milionů), rodinám ženáčů Rachůnka a Marka bude od státu přiznán vdovský a sirotčí důchod. Ale o penězích to vážně není...
Kdo je vinen?!: Chyba pilota? Politici? Teroristi? Bídné letadlo? Nekvalitní kerosin?
Proč? Proč? Proč museli zemřít? Nejpalčivější otázka posledních hodin. Variant se nabízí mnoho, chvíli se operovalo i s možností teroristického útoku. Otázek spousta, odpovědí prozatím málo. Černé skříňky již byly objeveny, avšak experti je budou teprve zkoumat. Zjevné je, že stroj havaroval proto, že nedokázal nabrat dostatečnou výšku. Ale z jakého důvodu?
1) Chyba pilota?
Kapitán letadla měl nalétáno 6900 hodin, z toho 1500 hodin na stroji Jak42. „Zvedal to skoro z pole!“ svědčil letový dispečer. Zjevně neměl dost výkonu. „Kdo v takové situaci vezme za knipl, je sebevrah!“ řekl ruský vojenský pilot Andrej Gusev. Možné ale je, že motory ztratily výkon až po startu (třeba turbíny nasály velkého ptáka) a pilot se pokoušel stroj položit na hladinu Volhy. Jenže do cesty se mu postavil stožár...
2) Byli piloti střízliví?
Alarmující zjištění serveru Lifenews.ru: piloti před osudným startem do Minsku neprodělali na jaroslavlském letišti žádnou zdravotní kontrolu! Už ráno totiž přiletěli z Moskvy a let byl tedy považován za tranzitní, bez nutnosti kontroly! „Kdyby mezitím něco vypili, nikdo to nezjistí!“ přiznala letištní sestřička.
3) Byl to křáp!
Za kolosálním průšvihem může být i technický stav 18 let starého letounu Jak42. Za tři týdny mu mělo vypršet osvědčení o technické způsobilosti, v únoru prodělal v hangárech v Kazani velkou opravu, 16. srpna mu byl vyměněn jeden z motorů na pravé straně.
„Musíme radikálně omezit počet leteckých společností, zbavit se letadel, která nejsou na úrovni. A musíme mít jen špičkové piloty! Lidské životy nevyváží žádné úspory!“ rozkazoval ihned ruský prezident Dmitrij Medveděv. Hokejové lize KHL se jako oficiální přepravce ihned nabídl Aeroflot.
4) Natankovali špatný kerosin?
Jednou z často zmiňovaných verzí je také pochybná kvalita paliva (kerosin), které před startem v Jaroslavli do stroje natankovali. „Odebrali jsme vzorky, do dvou dnů budou výsledky testů,“ sdělil šéf vyšetřovacího týmu.
5) Přednost měli politici?
Podle některých zdrojů letadlo startovalo ze záložní (a zřejmě kratší) ranveje, neboť provoz na té hlavní byl vyblokován letadlům politiků z celého světa, kteří v Jaroslavli rokují na Fóru globálních strategií OSN.
6) Dílo teroristů?
Výpovědi očitých svědků, podle nichž letoun explodoval ještě ve vzduchu, vnukl vyšetřovatelům podezření, že by mohla být na palubě letadla nálož. Agenti ruské tajné policie FSB však už ale teroristický útok vyloučili.
Kolik dostanou rodiny obětí?
Od přepravce 1,2 mil. Kč
Od Jaroslavlské oblasti 176 000 Kč
Od města Jaroslavl 88 000 Kč
Od KHL výnos sbírky