Natankoval benzin místo nafty a...Shořelo mu auto!
Taxikář Jiří Košárek zažil hrůzné chvíle. Přišel o auto za půl milionu, a navíc mu šlo o život. A stačilo k tomu málo. Místo nafty natankovat benzin.
Košárek nedávno v klidu natankoval a zamířil od jedné pražské benzinky pryč. Kontrolky v autě nehlásily nic neobvyklého. Pak si ve zpětném zrcátku všiml kouře a viděl, že auta za ním zastavují.
„Rychle utečte!“ křičel na taxikáře jeden z chodců. Košárek zastavil a zjistil, že mu hoří motor. Zavolal hasiče, kteří na místo dorazili za pět minut.
To už byla polovina prakticky nového vozu v plamenech. Košárek nechal auto odvézt do servisu. Když ukázal opraváři účtenku od pumpy, polil ho studený pot.
„Tady stojí, že jste natankoval benzin místo nafty,“ podivil se technik.Taková chyba se může stát každému řidiči, málokdy však auto začne hořet. V tomto případě požár podle znalců zavinilo přílišné ohřátí filtru pevných částic, od něhož se vzňala výfuková soustava, motor, přední pneumatiky i karoserie.
Tohle se děje v motoru
Benzin místo nafty
Nejdříve se nic neděje, protože v nádrži zbývá ještě trocha nafty. Proto si většina lidí ničeho nevšimne a v klidu odjede. Dieselový motor však nemá svíčky, takže v něm benzin špatně hoří.
Klesá výkon motoru a ozývají se podivné zvuky. Když zastavíte, třeba na semaforu, klesne tlak paliva z čerpadla. V chodu ho udržíte jen přidáváním plynu. Po chvíli však motor defi nitivně zhasne. Pokud budete mít smůlu a včas nezastavíte, auto může začít hořet
Nafta místo benzinu
Nehrozí, že by se auto vzňalo, přesto se to motoru nebude líbit. U některých vozidel řídící jednotka pozná špatné palivo a rozsvítí kontrolku na palubní desce. Nafta však stejně ucpe a »zalepí« katalyzátor.