Islandská sopka znovu zuří: Češi mají strach! Bojí se o své zájezdy!

Islandská sopka Eyjafjallajökull se opět ozvala. Tmavý oblak popela znovu zakryl nebe a z Islandu se rychle šíří. Irsko muselo na několik hodin včera přerušit letecký provoz. Podle meteorologů by se tentokrát vulkanický prach neměl nad Evropu dostat. Zároveň ale upozorňují, že vše se může změnit! Řada Čechů už má koupenou letní dovolenou a právě soptící vulkán by jim ji mohl zhatit. Jak by to tedy bylo s vašimi zájezdy nebo lety?
Koupit letecký zájezd může nyní znamenat i to, že se vám dovolená pořádně prodraží. Podle odhadů vulkanologů bude totiž Eyjafjallajökull ještě pár měsíců soptit! Situaci ještě více komplikuje začátek dovolených. Pokud se opět nebude moci létat, je lepší si koupit pouze letenku, nebo rovnou zájezd? Kde budete mít větší jistotu? Máte zájezd teď stornovat? „Já rozhodně doporučuji vyčkat. Dosud nedošlo k uzavření leteckého prostoru a nevznikl právní nárok na vrácení peněz, takže stronování zájezdů by se řídilo klasickými podmínkami a klienti by tak i zbytečně přišli o peníze,“ doporučuje Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Koupím si zájezd u cestovky:
Problémy nastanou ještě před odletem
CK vás musí informovat o tom, že let není možné realizovat, a nabídne vám alternativu. Jiný zájezd, let do jiné destinace, a pokud nedojde k dohodě, vrátí vám peníze.
Problémy se objeví až během zájezdového pobytu
Podle zákona musí CK vyvinout okamžitou pomoc, například zajistit ubytování. To ale neznamená, že vám musí ubytování a stravu v místě, kde jste uvízli, také zaplatit. Náklady si hradíte sami.
Klient letecké společnosti:
Problémy nastanou ještě před odletem
Pokud si koupíte pouze letenku a nikam jste nestihli odletět, bude se vás letecká společnost snažit přesměrovat na jiný let nebo na nejbližší možný. Když nebudete souhlasit, vrátí vám peníze. Pokud máte zajištěno individuální ubytování, samozřejmě vám propadne bez nároku na vrácení peněz.
Problémy se objeví až během zájezdového pobytu
Opět se vás bude letecká společnost snažit přesměrovat na nejbližší možný nebo jiný let. Pokud to nepůjde, musí vás na své náklady ubytovat a zajistit vám stravu do doby, než vám zařídí odlet.