Cenové triky supermarketů: Sleva 50 %? Nesmysl!
Poloviční sleva! Akce! Dva v ceně jednoho! Takovými hesly lákají supermarkety zákazníky k nákupu. Zatímco vy si myslíte, jak moc jste ušetřili, obchodníci si mnou ruce. Dobře totiž vědí, že ve skutečnosti jste utratili ještě víc než obvykle. Přinášíme přehled nejčastějších cenových triků v supermarketech.
Poloviční sleva
Kdo by odolal, vždyť je to tak výhodné. Jenže ve skutečnosti kupujete zboží za normální cenu. Prodejce ho totiž nejprve na několik dní předraží. Vysoká cena zákazníka vyděsí, ale naštěstí mu obchod rychle podá pomocnou ruku v podobě fantastické slevy.
Výhodné velebalení
Místo půl kila dvojnásobek za výhodnou cenu. Další mýtus obchodní nabídky. Většina zákazníků je ale oslněna a nevšimne si, že dvě poloviční balení stojí méně než »výhodné velebalení«.
Akční tsunami
Obchod oznámí skvělé zlevnění 800 výrobků. Ale výrazných slev je jen pár, u většiny zboží jde jen o haléřové položky. A kdo by si všiml, že ten samý obchod už před týdnem nenápadně zvýšil ceny zhruba 1000 výrobků, aby finančně pokryl nadcházející »zlevnění«?
Přesuny cen
Obchody mají na rozdíl od zákazníků dokonalý přehled o cenách. Pokud například zlevní pomeranče, okamžitě přesunou částku, o kterou by přišly, na jiné zboží.
Nejdražší zboží na očích
Zboží s nejvyšší cenou je v úrovni očí. Naopak k levnějším druhům se musíme pořádně sehnout. Najdeme je totiž ve spodních policích až u země.
Sladkosti u pokladen
Obchodníci dobřě vědí, že dnešní rodiče nedokážou svým rozmazleným potomkům nic odmítnout, a proto obloží pokladny množstvím sladkostí. Během čekání v dlouhých frontách mají dětičky dost času vybrat si, čím si chtějí zkazit zoubky.
Syndrom dobrého pocitu
Náš zákazník, náš pán – a proto dostane slevový kupon. Ten je k dispozici při nákupu za určitou sympatickou cenu. Když zákazník slušně utratí několikrát za sebou, může si za kupony koupit trochu kávy navíc. Ve skutečnosti ale nejdřív v obchodě nechá tolik peněz, že by za ně pořídil pytel kávových zrn přímo z Brazílie.
Zmenšující se nákup
Výrobci často zmenšují balení. Kde bylo dříve 100 gramů, je najednou jen 80. Obchod to dobře ví, ale cenu nezmění. Podle odborníků to zavání klamáním zákazníka, ale obchodník může změnu vždy svést na výrobce a naopak. Tak trochu začarovaný kruh.
Skutečnou cenu nikdo nezná
Asi opravdu existuje nějaká skutečná a reálná cena zboží, ale zákazníků se na ni neptejte. Co obchod, to jiná číslovka na cenovce. Ale stačí chodit i do jediného supermarketu. Jeden z nich dokázal za rok třináctkrát změnit cenu jediného výrobku. A kdo ví, jestli mezi cenami byla i ta, která by odpovídala realitě. Zákazník se může jen dohadovat, jestli platí alespoň přibližně to, co by měl.
Ceny na pochodu
Rychlost pohybu cen v obchodech nabírá tempo Martiny Sáblíkové na olympijských hrách. Pro úplný přehled by si zákazník musel ceny pravidelně zapisovat, na což nikdo nemá čas ani nervy. Obchody dobře vědí, že si jejich klienti nebudou doma malovat grafy s vývojem cen banánů nebo čaje. Zboží i supermarketů je prostě tolik, že je nemožné udržet si přehled.