Každoroční obavy z vánočních nákupů - Platí záruka na dárek z bazaru? A další odpovědi na důležité otázky! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Každoroční obavy z vánočních nákupů - Platí záruka na dárek z bazaru? A další odpovědi na důležité otázky!

Nákupní centra se naplnila vánoční výzdobou a také zákazníky, kteří horlivě shánějí dárky pod stromeček.
Nákupní centra se naplnila vánoční výzdobou a také zákazníky, kteří horlivě shánějí dárky pod stromeček. (Aha! – Josef Mašek)

Co máte pro koho koupit? Kde vás to vyjde nejvýhodněji a na co se nesmíte zapomenout při nákupu zeptat? Deník Aha! pro vás zodpověděl 20 nejdůležitějších otázek týkajících se nákupu vánočních dárků. Musíte vědět pro co a kam jdete a na co máte právo. Až budete vědět jak na to, poradíme vám, co koupit.

  1. Jak vymyslet ten správný dárek?
    První pravidlo je naslouchat. Jen si váš blízký postěžuje, že to či ono mu chybí nebo by mu pomohlo, okamžitě se pro to vydejte. Pokud se nedá z jeho chování nic vyčíst, zeptejte se kamaráda, který má například stejně starého dědu, čím on ho obdaruje.
  2. Jsou problém prarodiče?
    Nejstarší členové vaší rodiny často velmi ocení praktické dárky, ale babičce tu největší radost uděláte vlastnoručně vyrobeným dárkem nebo památečnou fotografií celé rodiny pohromadě. Dědu podpořte v nějaké jeho neřesti, ať už jde o lahvinku nebo karty na »hazard«.
  3. Co nikdy nekupovat?
    Vyhýbejte se erotickým pomůckám, pokud neslavíte Vánoce ve dvou. Mobilní telefon, na který se váže dvouletá smlouva s měsíčním plněním nad 1000 korun, také zrovna nepotěší. Ženám nikdy nesmíte dát cokoli s větší velikostí, než ve skutečnosti mají. A pokud dostane muž trpící krizí středního věku důchodcovské bačkory, je po Vánocích.
  4. Čím uděláte radost úplně každému?
    Dárků, kterými nelze udělat chybu, je jen pár a většinou jsou finančně náročnější. Rodina bez auta bude nejšťastnější z nového vozu. Dovolená vykouzlí usměv na každé tváři. Společnou večeří v nové restauraci se toho také nedá moc zkazit a zarámovanou fotografií, kde obdarovaný nesmí chybět, také nikoho nezarmoutíte.
  5. Mám vymyšleno! Co dál?
    Napište si seznam, kde jaký dárek koupíte. Ty objednávané po internetu musí přijít na řadu nejdřív. Se správně sestavenou trasou se dá nákup v obchodech stihnout i během jednoho dne. Nikdy se nenechte odbýt, že nějaká velikost není a požádejte o vyhledání zboží v jiné prodejně. Jeďte pokud možno autem a dámy, vy nechte podpatky doma.
  6. Na co všechno se zeptat při nákupu dárku v kamenném obchodě?
    Zejména při nákupu oblečení je nejdůležitější se zeptat, do kdy je možné vyměnit zboží za jinou velikost, případně za jiný kus, pokud se nebude pod stromečkem líbit. Ideální je nakupovat oblečení maximálně 14 dní před Vánocemi, aby jste šanci na výměnu nepropásli.
  7. Jak trefit správnou velikost?
    Při nákupu např. košil koukněte na čísla těch, které visí ve skříni. Pokud trpíte nejistotou, klidně ji vezměte na nákup s sebou. Hodně pomůže i zeptat se blízkého člověka obdarovávaného, např. maminky na tatínkovu velikost. Pokud nemáte čím si pomoct, je na místě odhad. Ochotné si oblečení vyzkoušet jsou prodavačky a někdy i ostatní nakupující, jen musíte vybrat ty s podobnými proporcemi.
  8. Můžu vrátit dárek, který jsem koupil přes internet, když se mi nebude líbit? A co záruka?
    Nákupu přes internet se nemusíte bát. Většinu věcí tam seženete za výhodnější cenu než v kamenném obchodě a i tam vám musí poskytnout zákonnou 24-měsíční záruční lhůtu, a to bez omezujících podmínek. Zboží můžete i bez udání důvodu vrátit do 14 dnů od převzetí.
  9. Jaké dárky nelze reklamovat?
    - Erotické pomůcky. Jakmile se dostanou do kontaktu s tělními tekutinami, již není možné je z hygienických důvodů vrátit.
    - Spodní prádlo. Záleží na osobním přístupu prodejce.
    - CD, DVD. Nelze je vracet v poškozeném obalu.
    - Knihy. Někteří knihkupci knihu vymění za jinou, ale například u velkých encyklopedií či knih v zataveném obalu prodejci knihu většinou nepřijmou.
  10. Mají právo mi reklamaci neuznat bez záručního listu?
    Ne. K reklamaci stačí jakýkoliv důkaz o koupi – paragon nebo výpis z platební karty. Záruční list je nutný jen v případě záruky na prodlouženou dobu nad zákonné dva roky.
  11. Může obdarovaný reklamovat i věc koupenou ve slevě?
    Ano. Pouze v případě, že chcete reklamovat vadu, kvůli které byl výrobek zlevněn, neuspějete. Musí to být ale vyznačeno na prodejním dokladu. U zboží prodávaného se slevou nebo ve výprodeji se také nijak nekrátí záruční lhůta, a to ani v případě, pokud je ve smlouvě uvedeno, že se zkracuje.
  12. Co dělat, když u pokladny zjistím, že namarkovaná cena je vyšší, než byla uvedena u zboží jako akce?
    Často vám pokladní řekne, že výhodná akce už skončila a ceduli s nižší cenou jen zapomněli sundat. Na to nesmíte přistoupit! Pokud obchod účtuje vyšší cenu, než jaká je uvedena u zboží, porušuje tím zákon. Vám musí být účtována cena napsaná v regálu u zboží.
  13. Musí být u výrobku vždy návod v češtině?
    Samozřejmě. Pokud chybí, je to podle zákona důvod k reklamaci. Obchodník má pak na dodání návodu v českém jazyce třídenní lhůtu. Jinak můžete zboží vrátit a požadovat vrácení peněz.
  14. Pokud při platbě kartou pokladní splete cenu, může si obchod správnou částku stáhnout z mého účtu, aniž bych o tom věděl?
    Bohužel je to tak. Obchodník z vašeho účtu může strhnout peníze, které chybí k dorovnání účtu za zboží. Pokud se vám to stalo a máte pochybnosti o správnosti částky, obraťte se s reklamací na vaši banku.
  15. Co když mi reklamaci uznají, ale nevrátí plnou částku?
    Pokud je vám reklamace uznána, musí vám být vrácena plná cena, za kterou jste výrobek koupili. Není důležité, zda jste výrobek nějakou dobu vy nebo někdo jiný používali. Pokud nejde o prádlo, erotické pomůcky... (viz bod 9).
  16. Může obdarovaný uplatnit reklamaci i v jiném obchodě, než jsem zboží koupil já?
    Pokud se dárek nebude líbit, nebo budete mít jiný důvod pro jeho reklamaci, můžete ho samozřejmě reklamovat v jakékoli provozovně prodejce se stejným sortimentem zboží ve vašem okolí, popřípadě i v sídle firmy.
  17. Musím schovávat originální obal od dárku pro případnou reklamaci?
    K reklamaci zboží je nepotřebujete, protože nejsou součástí výrobku. Pokud vaši reklamaci nevyřídí do 30 dnů, máte právo na nový výrobek nebo vrácení peněz.
  18. Vztahuje se záruka i na dárky od prodejce?
    Pokud ke koupi televize dostaneme například DVDpřehrávač, bohužel se na něj žádná záruka nevztahuje. Někteří prodejci však na své dárky poskytují standardní záruku dobrovolně.
  19. Chci koupit dárek v bazaru. Platí na něj záruka?
    Reklamovat samozřejmě můžete i použité zboží! Pokud koupíte dárek v bazaru, vztahuje se na něj také dvouletá záruka. Při prodeji se můžete setkat i s kratší záruční dobou, prodávající se však na tom musí s vámi dohodnout.
  20. Jak se zachovat, když se mi dárek opravdu velice nelíbí?
    Nenechávejte si to pro sebe. Dárek poté nebudete nosit nebo používat a v blízkém kruhu rodinném si toho darující všimne. S vyjádřením ale počkejte do druhého dne. Nepokazíte atmosféru Štědrého večera a zároveň vyděláte na obecně milé a klidné sváteční náladě 25. prosince...
Pro maminku módní župan, pro tátu víkend v pivovaru, pro dědečka bibli s lahví - 25 dárků pro nejbližší! Vyberte si...

Každoroční problém, který nás každým dnem tíží tím více, čím blíže je Štědrý večer. Co komu nadělit? Pokud je vám více než 8, tak už jste asi pochopili, že to za vás Ježíšek nevyřeší. Na pomoc vám ovšem přišel deník Aha! s nabídkou 5 zaručených typů dárků pro maminku, tatínka, prarodiče i sourozence a kamarády. A teď už jen kapra a stromeček...

Kliknutím zvětšete

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.