Zlevní vlaky? A co bude jinak? Nejdůležitější otázky a odpovědi o konkurenci Českých drah | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Zlevní vlaky? A co bude jinak? Nejdůležitější otázky a odpovědi o konkurenci Českých drah

České dráhy musejí počítat s konkurencí. Ta bude na vybraných krajských tratích provozovat vlaky od roku 2011.
České dráhy musejí počítat s konkurencí. Ta bude na vybraných krajských tratích provozovat vlaky od roku 2011. (Aha! – Martin Pekárek)

LIBEREC – Méně špíny ve vlacích, žádná zpoždění, komfort a levnější jízdné pro cestující. To si slibují představitelé Libereckého kraje, kteří vypsali výběrové řízení na dopravce obsluhujícího více než sto kilometrů železnic v kraji.

Méně špíny ve vlacích, žádná zpoždění, komfort a levnější jízdné pro cestující. To si slibují představitelé Libereckého kraje, kteří vypsali výběrové řízení na dopravce obsluhujícího více než sto kilometrů železnic v kraji.

Kromě Českých drah a dalších dvou firem se do výběrového řízení s uzávěrkou 1. června hlásí i firma podnikatele Radima Jančury, který před lety se svými žlutými autobusy způsobil revoluci v dálkové autobusové dopravě.

Nyní se vrhá i na tu železniční. V budoucnosti by chtěl provozovat regionální vlaky i rychlíky například na trase Praha – Ostrava. Konkrétní informace hodlá firma zveřejnit až po uzávěrce výběrového řízení, přesto už teď některé na veřejnost prosákly.

  • O jaké tratě se jedná?
    O tratě Smržovka – Josefův Důl, Liberec – Harrachov, Liberec – Černousy, Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem. Celkem je to 114 kilometrů, což je přibližně třetina všech železnic v Libereckém kraji.
  • Kolik na nich cestuje lidí?
    Každý den přibližně 8800.
  • Kdy by konkurence Českých drah začala tratě provozovat?
    Výběrové řízení je vypsáno na patnáctileté období od prosince 2011 do roku 2026.
  • Jaká bude cena? Zlevní jízdenky?
    Pokud Evropská unie schválí poskytování dotací na rychlíkové tratě, uměli by soukromí dopravci stlačit cenu o 20 – 30%. U krajských tratí je situace složitější. Záleželo by na tom, jakou výši dotací poskytne samotný kraj.
  • Kolik vlaků musí firma provozovat?
    Na obsluhu výše zmíněných tratí v Libereckém kraji bude třeba do dvaceti souprav. Určitě budou nízkopodlažní.
  • Jaké bude vnitřní uspořádání vagonů?
    Budou dvě třídy pro cestující, s kupé se nepočítá.
  • Bude se zdarma nabízet káva či jiné teplé nápoje jako například v autobusech Student Agency?
    S těmito službami počítá RegioJet spíše v rychlících, pokud se skutečně vypíše výběrové řízení na jejich provozování.
  • Co se změní pro pasažéry v porovnání s cestováním s vlaky Českých drah?
    Spíš servis cestujícím ještě před nástupem do vlaku. To znamená například komfortní systém objednávání a placení jízdenek, zasílání informací o zpožděních a podobně na mobily registrovaných cestujících.
Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.