Zlevní vlaky? A co bude jinak? Nejdůležitější otázky a odpovědi o konkurenci Českých drah
LIBEREC – Méně špíny ve vlacích, žádná zpoždění, komfort a levnější jízdné pro cestující. To si slibují představitelé Libereckého kraje, kteří vypsali výběrové řízení na dopravce obsluhujícího více než sto kilometrů železnic v kraji.
Méně špíny ve vlacích, žádná zpoždění, komfort a levnější jízdné pro cestující. To si slibují představitelé Libereckého kraje, kteří vypsali výběrové řízení na dopravce obsluhujícího více než sto kilometrů železnic v kraji.
Kromě Českých drah a dalších dvou firem se do výběrového řízení s uzávěrkou 1. června hlásí i firma podnikatele Radima Jančury, který před lety se svými žlutými autobusy způsobil revoluci v dálkové autobusové dopravě.
Nyní se vrhá i na tu železniční. V budoucnosti by chtěl provozovat regionální vlaky i rychlíky například na trase Praha – Ostrava. Konkrétní informace hodlá firma zveřejnit až po uzávěrce výběrového řízení, přesto už teď některé na veřejnost prosákly.
-
O jaké tratě se jedná?
O tratě Smržovka – Josefův Důl, Liberec – Harrachov, Liberec – Černousy, Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem. Celkem je to 114 kilometrů, což je přibližně třetina všech železnic v Libereckém kraji. -
Kolik na nich cestuje lidí?
Každý den přibližně 8800. -
Kdy by konkurence Českých drah začala tratě provozovat?
Výběrové řízení je vypsáno na patnáctileté období od prosince 2011 do roku 2026. -
Jaká bude cena? Zlevní jízdenky?
Pokud Evropská unie schválí poskytování dotací na rychlíkové tratě, uměli by soukromí dopravci stlačit cenu o 20 – 30%. U krajských tratí je situace složitější. Záleželo by na tom, jakou výši dotací poskytne samotný kraj. -
Kolik vlaků musí firma provozovat?
Na obsluhu výše zmíněných tratí v Libereckém kraji bude třeba do dvaceti souprav. Určitě budou nízkopodlažní. -
Jaké bude vnitřní uspořádání vagonů?
Budou dvě třídy pro cestující, s kupé se nepočítá. -
Bude se zdarma nabízet káva či jiné teplé nápoje jako například v autobusech Student Agency?
S těmito službami počítá RegioJet spíše v rychlících, pokud se skutečně vypíše výběrové řízení na jejich provozování. -
Co se změní pro pasažéry v porovnání s cestováním s vlaky Českých drah?
Spíš servis cestujícím ještě před nástupem do vlaku. To znamená například komfortní systém objednávání a placení jízdenek, zasílání informací o zpožděních a podobně na mobily registrovaných cestujících.