Osudný 108. kilometr D1 - Dva dny, dvě tragédie

Ach, ta doprava! ● Na extrémně nebezpečném úseku dálnice D1 na 108. kilometru včera opět boural kamion – a ostatní řidiči mrzli v koloně ● A už zítra možná přijde ještě horší dopravní peklo!
● 35 nehod za 2 roky
● 9,5 tisíce kamionů za den
● Největší hromadná havárie všech dob
JIHLAVA – Dvě tragické nehody ve dvou posledních dnech. Tři zničené kamiony, jedno sešrotované osobní auto, jeden těžce zraněný a jeden vyhaslý lidský život. Taková je bilance z kritického úseku dálnice D1 u Jihlavy, kde k nehodám včera a v pondělí došlo. Jenže to není všechno, za poslední dva roky došlo na stejném místě, tedy na 108. kilometru, celkem k 35 nehodám!
Jaké úseky dálnice D1 jsou takhle rizikové?
Místem častých dopravních nehod je asi dvacetikilometrový úsek v obou směrech u Prahy. Druhým obávaným místem je pak právě okolí 100. kilometru na Vysočině. Jde asi o nejnebezpečnější místo na celé D1. Denně tu v obou směrech podle údajů firmy Kapsch projede 9,5 tisíce kamionů a několikanásobně víc osobních aut. Právě řádně naložené a rozjeté kamiony jsou nejčastěji viníkem těžkých dopravních nehod. Koneckonců i na začátku největší hromadné srážky v české historii, kdy se mezi 91. a 134. kilometrem dálnice D1 u Jihlavy srazilo v březnu loňského roku celkem 116 aut, byl riskantní manévr předjíždějícího kamionu.
Proč je právě tady tak vysoké riziko nehody?
Za nejpravděpodobnější příčinu zvýšeného počtu nehod na Vysočině považují experti nepříznivé klimatické podmínky. Počasí se tu obzvlášť v zimě mění každou chvíli, často komplikuje dopravu husté sněžení, silnice bývá namrzlá a ve spojení s vysokou rychlostí je jízda po dálnici často opravdu riskantní. Řidiči, kteří sem přijíždějí, pak často nepřizpůsobí jízdu stavu silnice a nerespektují ani mlhu nebo husté sněžení.
„Na tomto úseku je táhlá zatáčka, která řidičům dělá velké problémy,“ říká nadporučík dálniční policie Marek Zacha. Vlivy klimatu jsou tu navíc zmírněny lesním porostem, ve kterém je silnice ukryta.
Když uvíznu v zácpě způsobené nehodou, můžu požadovat náhradu například za ušlý zisk nebo mzdu?
Ne. A to ani v případě, že v koloně vozidel jenom čekáte na zprůjezdnění komunikace. Jde o úplně stejný případ jako u jakékoliv jiné dopravní zácpy, a tudíž na žádné odškodnění nárok nemáte. Raději se tedy kritickým úsekům silnice úplně vyhněte, věnujte pozornost aktuálnímu dopravnímu zpravodajství a také vyjíždějte s dostatečnou časovou rezervou.
Chystaná stávka: Co přinese?
PRAHA (had) – Největší stávku v historii, která Česku hrozí, se dnes pokusí odvrátit ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL). Bude jednat s Odborovým svazem dopravy. V případě neúspěchu se odboráři sejdou a stávku připraví možná už na zítřek. Pak by zřejmě nejely vlaky, autobusy a MHD. Přesný scénář ale ještě není úplně jasný, variant je několik. Při té nejhorší by byl život v zemi zcela ochromen. A co odborářům vlastně vadí? Že ministr Kalousek chce od příštího roku zrušit daňové zvýhodnění stravenek nebo zaměstnaneckých jízdenek, což by zřejmě vedlo k jejich konci.
Klára Peková (21), studentka z Prahy
Jak by mi kolaps změnil den?
„Ve čtvrtek v 8.00 ráno mě čeká zkouška ve škole. Normálně by mi stačilo vyrazit z domova chvíli po sedmé. Pokud by nejelo metro ani pražská MHD, nevím, co bych dělala. Chvíli bych přemýšlela, zda nepožádat o odvoz někoho, kdo má auto. Jenže to by asi napadlo kdekoho. A vyrazit pěšky? To bych mohla, ale do školy bych se dostala až někdy v 11.30. Takže bych nedostala zápočet a nemohla bych jet příští týden do zahraničí, jak jsem plánovala.“
Jak může protest vypadat
V záloze mají odboráři podle místopředsedkyně Odborového svazu dopravy Lenky Klementové několik stupňů stávky, od té celoplošné po jednotlivé druhy dopravy. Stávkové scénáře ale v případě potřeby dohodnou až po dnešní schůzce s ministrem Kalouskem.
1. Celoplošná stávka
Stojí městská hromadná doprava, vlaky, autobusy. Jezdí jen soukromí dopravci. Stávka se nejvíce dotkne hlavního města, do kterého budou jezdit pouze autobusy soukromých dopravců. Ulice budou ucpané auty, spousta lidí se nedostane do práce či do školy, pokud nepůjdou pěšky nebo na kole. Což v minus deseti není úplně ideální...
2. Stávka na železnici a příměstských autobusů
I ta by významně ochromila dopravu v republice, statisíce lidí by se nedostaly do práce.
Autor: (maj)
Foto pro Aha! – HZS Vysočina, Stanislav Beránek, ara