20 rad, jak se nenechat v restauraci napálit!
(Profimedia.cz)
2. dubna 2008 • 02:00
PRAHA – Taky vám už v hospodě úplně zkazil chuť otrávený číšník? Naštvalo vás špatné jídlo? Nebo jste na ně museli dlouho čekat? Máte právo se bránit! Aha! vám poradí jak.
-
Restaurace akceptuje pouze platbu v hotovosti. Je to správně?
Ano. Je to naprosto v pořádku. Povinností každé restaurace je mít vylepené možnosti (typy přijímaných platebních karet nebo stravenek) u vstupních dveří, nebo přímo v jídelním lístku. -
Co dělat, když má restaurace platební terminál rozbitý?
Pokud není platební terminál v provozu, měl by vás na to číšník upozornit. Vaší povinností je dopředu se informovat o možnostech platby. -
Není volný stůl. Já jsem si ale jeden rezervoval – mám na něj právo?
Rozhodně nevyvolávejte konflikt. Jsme přece jenom lidé a i při rezervaci může dojít k chybičce. Počkejte 15 až 30 minut, dokud se neuvolní jiné místo. -
Už přes půl hodiny čekám na jídlo. Je v pořádku, když požádám o slevu?
Ano, ale vydržte 45 minut. Poté vyžadujte slevu. -
Co když jde o pokrm, u něhož je příprava složitější?
U jídel, jejichž příprava trvá déle, by měl být čas přípravy uvedený na jídelním lístku, nebo by vás na to měl upozornit číšník. -
Na mé sklence je otisk rtěnky. Můžu požadovat odpočítání nápoje z účtu?
Ne, ale okamžitě požádejte o nový nápoj! -
Objednal jsem si vodu z vodovodu. Můžou mi ji naúčtovat?
Ano, protože jde o službu. Přesto se spolehněte, že většina restaurací vám vodu účtovat nebude. -
I přes zákaz kouření lidé u vedlejšího stolu kouří, co mám dělat?
Od číšníka se dožadujte, ať kouření zakáže. -
Číšník je velmi nepřátelský. Musím se s tím smířit?
Ne. Stěžujte si u jeho nadřízeného. Pokud se to nedá v restauraci vydržet, zaplaťte to, co jste dosud snědli, a odejděte. -
Obsluha mi vylila polévku na halenku. Musí zaplatit čištění?
Ano. Musí vám proplatit náhradu škody (náklady na vyčištění). Pokud se nedá flek odstranit, musí provozní zaplatit současnou cenu oblečení. -
Jídlo mi nechutná. Mohu požadovat snížení ceny?
Pokud jídlo nebo víno neodpovídá popisu v menu nebo doporučení číšníka, požadujte správné jídlo nebo víno. Pokud vám jen nešmakuje, nemáte na slevu ani výměnu jídla nárok. -
V salátu jsem našel písek. Co mám dělat?
Ihned salát reklamujte a žádejte nový. Kdyby se náhodou stalo, že by salát došel, samozřejmě ten s pískem neplaťte. -
Včera jsem byl v restauraci a dnes mám velké střevní obtíže. Musí mi restaurace nahradit vzniklou škodu?
Ne. Jen těžko totiž prokážete, že se to stalo právě kvůli jídlu, které jste snědl v dané restauraci. -
Co když bylo jídlo skutečně závadné a špatně se udělá více lidem?
To je jiný případ! Když náhle onemocní víc lidí, kteří jedli stejné jídlo ve stejné restauraci, pak se úhrady škody dožadovat můžete. -
Musím v restauraci platit za použití WC?
Ne. Pro hosty restaurace musí být použití WC bezplatné. -
Mohu si odskočit na toaletu v restauraci, kde nejsem jako host?
Ne. Bezplatné použití WC se vztahuje pouze na hosty restaurace. -
Spěchám. Jak dlouho mám čekat na účet?
Vydržte čekat maximálně 15 minut od chvíle, kdy jste o účet požádali. Pak si nechte zavolat manažera nebo provozního restaurace a stěžujte si. Klidně požadujte slevu. -
Číšník nechce ani slyšet o tom, že já a můj kolega budeme platit zvlášť. Musíme tedy zaplatit dohromady?
Ne! Povinností číšníka je se vás zeptat, jestli budete platit dohromady, nebo zvlášť. -
Je správné, že číšník u stolu zjišťuje, co kdo jedl a pil?
Ne! Účet by měl číšník přinést už hotový, ne, že bude až u vašeho stolu zjišťovat, co jste vlastně měli. -
Musím dávat spropitné?
Pokud jste byli spokojeni s jídlem i obsluhou, ano. Přiměřené spropitné je asi 10-15 % z konečné částky. Naopak, pokud vám nechutnalo, nebo se obsluha chovala nevhodně, nemusíte nechávat žádné spropitné.