20 rad, jak se nenechat v restauraci napálit! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

20 rad, jak se nenechat v restauraci napálit!

 (Profimedia.cz)

PRAHA – Taky vám už v hospodě úplně zkazil chuť otrávený číšník? Naštvalo vás špatné jídlo? Nebo jste na ně museli dlouho čekat? Máte právo se bránit! Aha! vám poradí jak.

  1. Restaurace akceptuje pouze platbu v hotovosti. Je to správně?
    Ano. Je to naprosto v pořádku. Povinností každé restaurace je mít vylepené možnosti (typy přijímaných platebních karet nebo stravenek) u vstupních dveří, nebo přímo v jídelním lístku.
  2. Co dělat, když má restaurace platební terminál rozbitý?
    Pokud není platební terminál v provozu, měl by vás na to číšník upozornit. Vaší povinností je dopředu se informovat o možnostech platby.
  3. Není volný stůl. Já jsem si ale jeden rezervoval – mám na něj právo?
    Rozhodně nevyvolávejte konflikt. Jsme přece jenom lidé a i při rezervaci může dojít k chybičce. Počkejte 15 až 30 minut, dokud se neuvolní jiné místo.
  4. Už přes půl hodiny čekám na jídlo. Je v pořádku, když požádám o slevu?
    Ano, ale vydržte 45 minut. Poté vyžadujte slevu.
  5. Co když jde o pokrm, u něhož je příprava složitější?
    U jídel, jejichž příprava trvá déle, by měl být čas přípravy uvedený na jídelním lístku, nebo by vás na to měl upozornit číšník.
  6. Na mé sklence je otisk rtěnky. Můžu požadovat odpočítání nápoje z účtu?
    Ne, ale okamžitě požádejte o nový nápoj!
  7. Objednal jsem si vodu z vodovodu. Můžou mi ji naúčtovat?
    Ano, protože jde o službu. Přesto se spolehněte, že většina restaurací vám vodu účtovat nebude.
  8. I přes zákaz kouření lidé u vedlejšího stolu kouří, co mám dělat?
    Od číšníka se dožadujte, ať kouření zakáže.
  9. Číšník je velmi nepřátelský. Musím se s tím smířit?
    Ne. Stěžujte si u jeho nadřízeného. Pokud se to nedá v restauraci vydržet, zaplaťte to, co jste dosud snědli, a odejděte.
  10. Obsluha mi vylila polévku na halenku. Musí zaplatit čištění?
    Ano. Musí vám proplatit náhradu škody (náklady na vyčištění). Pokud se nedá flek odstranit, musí provozní zaplatit současnou cenu oblečení.
  11. Jídlo mi nechutná. Mohu požadovat snížení ceny?
    Pokud jídlo nebo víno neodpovídá popisu v menu nebo doporučení číšníka, požadujte správné jídlo nebo víno. Pokud vám jen nešmakuje, nemáte na slevu ani výměnu jídla nárok.
  12. V salátu jsem našel písek. Co mám dělat?
    Ihned salát reklamujte a žádejte nový. Kdyby se náhodou stalo, že by salát došel, samozřejmě ten s pískem neplaťte.
  13. Včera jsem byl v restauraci a dnes mám velké střevní obtíže. Musí mi restaurace nahradit vzniklou škodu?
    Ne. Jen těžko totiž prokážete, že se to stalo právě kvůli jídlu, které jste snědl v dané restauraci.
  14. Co když bylo jídlo skutečně závadné a špatně se udělá více lidem?
    To je jiný případ! Když náhle onemocní víc lidí, kteří jedli stejné jídlo ve stejné restauraci, pak se úhrady škody dožadovat můžete.
  15. Musím v restauraci platit za použití WC?
    Ne. Pro hosty restaurace musí být použití WC bezplatné.
  16. Mohu si odskočit na toaletu v restauraci, kde nejsem jako host?
    Ne. Bezplatné použití WC se vztahuje pouze na hosty restaurace.
  17. Spěchám. Jak dlouho mám čekat na účet?
    Vydržte čekat maximálně 15 minut od chvíle, kdy jste o účet požádali. Pak si nechte zavolat manažera nebo provozního restaurace a stěžujte si. Klidně požadujte slevu.
  18. Číšník nechce ani slyšet o tom, že já a můj kolega budeme platit zvlášť. Musíme tedy zaplatit dohromady?
    Ne! Povinností číšníka je se vás zeptat, jestli budete platit dohromady, nebo zvlášť.
  19. Je správné, že číšník u stolu zjišťuje, co kdo jedl a pil?
    Ne! Účet by měl číšník přinést už hotový, ne, že bude až u vašeho stolu zjišťovat, co jste vlastně měli.
  20. Musím dávat spropitné?
    Pokud jste byli spokojeni s jídlem i obsluhou, ano. Přiměřené spropitné je asi 10-15 % z konečné částky. Naopak, pokud vám nechutnalo, nebo se obsluha chovala nevhodně, nemusíte nechávat žádné spropitné.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.