První svého druhu v Evropě! 200 let koněspřežky

Ještě než koleje ovládly parní lokomotivy, tahali po nich vozy koně. V roce 1828 spojila koněspřežná dráha České Budějovice s rakouským Lincem, a stala se tak první v Evropě. Včera si toto slavné výročí připomněli na jihu Čech.
Třeba v Bujanově na Českokrumlovsku hospodyně napekly na oslavy 200 let od zahájení stavby koněspřežky na 700 koláčů. „Stanice, díky tomu, že se tu ty koláče prodávaly, získala tenkrát přízvisko koláčová,“ vysvětlil starosta obce Luděk Detour (nestraník). Po příjezdu speciálních vlaků byla odhalena socha Františka Antonína Gerstnera, který vedl stavbu trati. Ta začala 28. července 1825. Vedl ji právě dopravní inženýr a pražský rodák František Antonín Gerstner (1796 – 1840). Měl před sebou nelehký úkol, překonat náročný terén Šumavy.
Hlavním důvodem, proč císařství o spojnici stálo, byla levná a spolehlivá doprava soli ze Solnohradska do Čech. Kůň byl po kolejích schopen utáhnout těžší nálož, než na formanském voze. Slavnostní provoz odstartoval v srpnu 1832. Jenže načasování projektu bylo nešťastné. Od 40. let začínaly dopravě dominovat parní lokomotivy. Provoz byl omezován a »koňka« nakonec sloužila jen 40 let. V roce 1872 definitivně skončila.
Kulturní památka
Po zániku dráhy většina budov chátrala a byla rozprodána. O století později v roce 1971 se ale koněspřežka stala národní kulturní památkou. Dodnes můžete v jihočeské krajině potkat zbytky mostků, náspů a propustí, a v Českých Budějovicích je i Muzeum koněspřežky.
Tři dny na cestě
Cesta na trati dlouhé 128 kilometrů trvala čistého času 14 hodin. Jenže koňku bylo třeba přepřahat, kvůli tomu bylo po cestě 10 stanic. Náklad soli, dřeva či uhlí mohl cestovat dohromady až tři dny.