Dětské poruchy učení: Diagnóza »DYS«

Začal školní rok a mnozí rodiče i prarodiče se budou potýkat s některou z poruch učení svého prvňáčka. Podle ministerstva školství je ve školní třídě průměrně 3 – 4 % dětí s některou z diagnóz »dys«. Pedagogové však uvádějí, že takových dětí může být až 20 %, protože ne všechny děti mají při své poruše stejné projevy a obtíže. Dříve to byly naprosto neznámé potíže, dnes už se poruchy učení berou velmi vážně. Někteří starší učitelé ale trvají na svém: je to jen způsob, jak se ulevuje línějším dětem v učení. Ale tak to opravdu není a odborníci z řad dětských psychologů a psychiatrů této problematice věnují velkou pozornost.
Inteligence problém nevylučuje
Poruchy učení postihují jedince i s průměrnou či nadprůměrnou inteligencí. Projevují se nejčastěji na počátku školní docházky. Podle dětského psychologa Václava Mertina by si určitých problémů měli rodiče všímat už v předškolním věku. „Patří mezi ně výrazně opožděný vývoj řeči, nezájem o čtení, velká neobratnost, nezájem o elementární počítání. Přitížit může, když rodiče potomka nepodněcovali, nerozvíjeli, nezajímali se o ně. Takovým dětem je nejpozději od vstupu do první třídy věnovat mimořádnou individuální pozornost jak ve škole tak doma. Rodiče se nemohou ze vzdělání vyčleňovat,“ vysvětluje psycholog a dodává: „Nejproblematičtější je porucha osvojování čtení – dyslexie, protože bez toho, aby dítě dobře četlo, se nemůže dál vzdělávat. Za nejméně závažnou považuji dysgrafii – poruchu psaní, event. pravopisu – dysortografie.“
S čím se žáci nejčastěji potýkají
Dyslexie – porucha čtení, dítě se potýká s problémy s rozpoznáváním a zapamatováním si jednotlivých písmen, nerozliší písmena tvarově podobná. Má potíže s rychlostí čtení, správností čtení a s porozuměním čtenému textu. Dysgrafie – porucha psaní. Písemný projev je nečitelný a neuspořádaný. Dítě si nepamatuje tvary písmen, zaměňuje tvarově podobná písmena, píše pomalu a s námahou. Dysortografie – porucha pravopisu, která se projevuje špatným rozlišováním dlouhých a krátkých samohlásek, rozlišováním slabik dy-di, ty-ti, ny-ni, rozlišováním sykavek atd. Tato porucha často souvisí s dyslexií a dysgrafií. Dyskalkulie – postihuje operace s čísly, matematické představy a prostorové představy.
Méně známé poruchy
Dysmúzie – specifická vývojová porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby. Jedinec má problémy v rozlišování tónů, nepamatuje si melodii, není schopen reprodukovat rytmus. Dyspinxie – specifická vývojová porucha kreslení, která je charakteristická nízkou úrovní kresby. Dyspraxie – specifická vývojová porucha obratnosti.