Češi v restauracích: Dýško ano, nebo ne? A kolik? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 2. května 2024

Svátek slaví Zikmund, zítra Alexej

Češi v restauracích: Dýško ano, nebo ne? A kolik?

Nechutnalo? Tak tady to na dýško pro obsluhu nevypadá...
Nechutnalo? Tak tady to na dýško pro obsluhu nevypadá... (Foto Profimedia.cz)

I přes rostoucí ceny pití a jídla v hospodách a restauracích většina lidí nezapomněla na dobré mravy a obsluze nechají přiměřené dýško. Přibylo však těch, kteří k účtu nenechají ani korunu navíc!

Údaje o chování zákazníků v gastronomii přináší analýza společností Dotykačka a Querko. Z té vyplývá, že nejčastěji se spropitné pohybuje mezi 5 a 10 procenty z celkové částky. V průměru za letošní rok činilo 6,12 procenta. Zhruba desetiprocentní dýško pak necháváme v podniku při třetině plateb. A jsou to spíše mužští zákazníci, kdo spropitné obsluze zanechá.

Štědré víkendy

„Dříve panoval, a možná ještě stále panuje, mýtus, že spropitné zákazníci vyplácejí pouze při platbách v hotovosti. Není tomu tak. Při bezhotovostních platbách naopak mnohdy bývají štědřejší. Dokazují to i statistiky z našich platebních terminálů, které platící nenásilně motivují k započítání spropitného. To pak bývá až dvakrát vyšší než u hotovostních plateb,“ uvedl ředitel Dotykačky Petr Menclík. Vůbec nejštědřejší ale prý bývají zákazníci o víkendech, kdy dýško nechá 90 procent z nich.

Přibylo hamounů

Údaje však také odhalují, že meziročně přibylo lidí, kteří žádné spropitné k účtu nenechají. Zatímco loni takových bylo 19 %, letos se jejich počet přehoupl přes 21 procent. Podle Vladimíra Sirotka z Dotykačky však se statistikami může zamíchat také situace, kdy u jednoho stolu platí více lidí a spropitné dá pouze jeden z nich. Jedno se však podle něj popřít nedá: „Tím, jak se zvyšují ceny, tak procento z útraty se snižuje.“

Další gastro zjištění

  • Přibylo zákazníků, kteří si k jídlu nedopřejí žádný nápoj, letos jich je plných 28 %, loni to bylo 24 %.
  • Muži se odbývají spíše levnějším jídlem, cenově zhruba o 10 % níže, než které si objednají ženy.
  • Zhruba 67 % z 8 tisíc klientů Dotykačky upřednostňuje bezhotovostní platby, loni jich bylo 55 %.

Přečtěte si
Michaela Nemcová
20. 9. 2023 • 00:19

No ani horník ,mechanik ,doru­čova­telka,­vrát­ný a milion dalších nelítá okolo zákazníka času a času a nesnáší nálady zákazníka .Tak asi tak k otázce spropitné

dadulka111
19. 9. 2023 • 08:54

přesně, mně také nedá dýško za mou práci

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.