Češi v restauracích: Dýško ano, nebo ne? A kolik?

I přes rostoucí ceny pití a jídla v hospodách a restauracích většina lidí nezapomněla na dobré mravy a obsluze nechají přiměřené dýško. Přibylo však těch, kteří k účtu nenechají ani korunu navíc!
Údaje o chování zákazníků v gastronomii přináší analýza společností Dotykačka a Querko. Z té vyplývá, že nejčastěji se spropitné pohybuje mezi 5 a 10 procenty z celkové částky. V průměru za letošní rok činilo 6,12 procenta. Zhruba desetiprocentní dýško pak necháváme v podniku při třetině plateb. A jsou to spíše mužští zákazníci, kdo spropitné obsluze zanechá.
Štědré víkendy
„Dříve panoval, a možná ještě stále panuje, mýtus, že spropitné zákazníci vyplácejí pouze při platbách v hotovosti. Není tomu tak. Při bezhotovostních platbách naopak mnohdy bývají štědřejší. Dokazují to i statistiky z našich platebních terminálů, které platící nenásilně motivují k započítání spropitného. To pak bývá až dvakrát vyšší než u hotovostních plateb,“ uvedl ředitel Dotykačky Petr Menclík. Vůbec nejštědřejší ale prý bývají zákazníci o víkendech, kdy dýško nechá 90 procent z nich.
Přibylo hamounů
Údaje však také odhalují, že meziročně přibylo lidí, kteří žádné spropitné k účtu nenechají. Zatímco loni takových bylo 19 %, letos se jejich počet přehoupl přes 21 procent. Podle Vladimíra Sirotka z Dotykačky však se statistikami může zamíchat také situace, kdy u jednoho stolu platí více lidí a spropitné dá pouze jeden z nich. Jedno se však podle něj popřít nedá: „Tím, jak se zvyšují ceny, tak procento z útraty se snižuje.“
Další gastro zjištění
- Přibylo zákazníků, kteří si k jídlu nedopřejí žádný nápoj, letos jich je plných 28 %, loni to bylo 24 %.
- Muži se odbývají spíše levnějším jídlem, cenově zhruba o 10 % níže, než které si objednají ženy.
- Zhruba 67 % z 8 tisíc klientů Dotykačky upřednostňuje bezhotovostní platby, loni jich bylo 55 %.