Jak vypadala výuka žáků v 16. století? Katolické svátky místo říkanek | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Jak vypadala výuka žáků v 16. století? Katolické svátky místo říkanek

První český slabikář byl trojjazyčný a obsahoval i tzv. Husovu abecedu.
První český slabikář byl trojjazyčný a obsahoval i tzv. Husovu abecedu. (Foto Akademie věd ČR, INT, ara)

Ema má mísu? Ale kdeže! Školou povinné děti v 16. století stejně jako ty dnešní používaly slabikáře. Roztomilé říkanky bychom v nich ale hledali marně. Školáci se namísto nich učili nazpaměť katolické texty.

Školní výuka se v období středověku a raného novověku odehrávala především v katolických a městských školách, týkala se proto dětí ze zámožnějších rodin. Až do 16. století neexistovaly ani slabikáře a písanky, podle kterých by se žáci mohli písmenka učit a cvičit v psaní. „Tuto fázi původně zprostředkovával učitel, který nechával žáky učit se nazpaměť abecedu ve správném pořadí a pak ji číst a opisovat, případně učit se přečíst slabiky,“ líčil učební postupy ve středověku Vladislav Knoll ze Slovanského ústavu Akademie věd ČR.

Slabikáře byly náboženské

Situaci změnil až vynález knihtisku v roce 1440, po kterém se v celé Evropě objevují první slabikáře. Tím nejstarším z českých zemí je trojjazyčný Slabikář Preces, totiž modlitby a jiní náboženství počátkové, který byl vytištěný v Praze roku 1541 a sloužil také jako jazyková učebnice. Slabikáře tehdy obsahovaly abecedu, slabikovací část a náboženské vzorové texty, většinou tzv. cisiojány, které učily žáka pořadí církevních svátků.

Víte, že...

...všeobecná školní docházka byla u nás zavedena Marií Terezií v roce 1774? Povinnou školní docházku zavedl však až říšský zákon z roku 1869.

Školáci zlobili od nepaměti!

Zajímavý vhled do školní praxe nabízejí například pozůstatky školních zápisů na březové kůře žáka Onfima, který chodil do školy v polovině 13. století v Novgorodě v dnešním Rusku. Unikátní záznamy jeho školních pokroků ukazují, jak se učil abecedu, jak začínal psát jednotlivé slabiky, jak mu šlo psaní či opisování krátkých textů nebo jak učivo doplňoval o různé vtipné malůvky. „Některými, nám důvěrně známými nápisy se přitom už v jeho době žáci mohli vyrušovat při vyučování, například kdo to přečte je...“ řekl Vladislav Knoll. Dochoval se také záznam o žákovi, který během výuky v antickém období roztrhal svou voskovou tabulku, na kterou se tehdy psalo.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.