Dýcháte správně? Otestujte se! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 18. srpna 2022

Svátek slaví Helena, zítra Ludvík

Dýcháte správně? Otestujte se!

ilustrační foto
ilustrační foto (istock.com)

Epidemiologická situace se stále zhoršuje, přibývá nakažených i lidí s těžším průběhem covidu, kteří musí být hospitalizováni. Někteří z nich po vyléčení mohou mít plicní problémy. Odborníci proto apelují na to, aby se lidé naučili zdravě dýchat.

Nádech, výdech – to není jen tak

Dýchání je přirozený děj, který v těle slouží k výměně plynů. K tomu pomáhají dýchací svaly. „Hlavním dýchacím svalem je bránice. Ta má hlavní slovo v tom, kolik vzduchu vdechneme a jak se při tom budeme cítit. Když není její funkce v pořádku, může se nám pocitově obtížněji dýchat,“ popisuje MUDr. Jan Buzek z lázeňského domu Reitenberger Spa Medical v Mariánských Lázních.

Jan Buzek

Proč správně dýchat 

Správné dýchání neboli dechová rehabilitace je součástí doporučených lázeňských procedur. „Zaměřujeme se na ni nejen kvůli covidu. Zdravé dýchání je základ zdravého fungování organismu a má vliv na naši celkovou kondici, třeba i kvalitu spánku, schopnost zvládat stres a schopnost relaxovat,“ uzavírá doktor Buzek.

Ženy zapojují mezižeberní svaly

Většina z nás si ani neuvědomí, že by mohla dýchat špatně. „Špatné dýchání může vést k bolestem zad,“ vysvětluje MUDr. Buzek a pokračuje: „Základní jsou dva druhy dýchání. Správné břišní neboli brániční, kdy se zapojují především břišní svaly včetně bránice, a to špatné hrudní dýchání, které zapojuje mezižeberní svaly a jeho projevem je zvedání a klesání hrudníku. To je typické především pro ženy.“ Nezapojování bránice do dýchání vede ke zbytečnému přetěžování horních dýchacích svalů v oblasti krku a hrudního koše. Má i špatný vliv na postavení ramen, která vystupují dopředu. Oslabení bránice navíc vede k problémům a bolestem páteře.

Dva testy správného dýchání

Abyste si byli jistí, zda dýcháte správně bránicí, otestujte se, klidně dvakrát.

1) Stoupněte si před zrcadlo. Vestoje či vsedě sledujte posun hrudního koše, ramen a břicha. Správné provedení: Nadechujete se nosem, hrudní koš se rozšiřuje do stran v oblasti dolních okrajů žeber, zvětšuje se břicho a dechová vlna jde až do třísel. Horní část hrudníku se zvedá minimálně. Při výdechu lehce pootevřenými ústy se zmenšuje oblast břicha a dolní část žeber je vlivem břišního svalstva stahována směrem k pánvi.

2) Lehněte si na záda. „Dva lehčí předměty si položte do oblasti pupku a na hruď. Při klidovém dýchání pak pozorujte, který z předmětů se zvedá více. Kniha na pupku by se měla zvedat více než předmět na hrudi,“ popisuje MUDr. Jan Buzek.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.