Fenomén značky Trabant: Poslední smraďoch | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Fenomén značky Trabant: Poslední smraďoch

Trabant číslo 3 096 099. Poslední kousek je nyní k vidění v muzeu v německém Cvikově.
Trabant číslo 3 096 099. Poslední kousek je nyní k vidění v muzeu v německém Cvikově. (Foto Aha! – K. Kopáč, D. Černovský, Z. Matyáš, Getty Images, ara, ČTK)

Bakeliťák, smraďoch, PVC jaguar či splašené trsátko... Přes všechna nelichotivá pojmenování se vozítko značky Trabant s plastovou kastlí stalo automobilovou legendou někdejší východní Evropy. Dnes je to přesně 30 let, co z výrobního pásu v saském Cvikově sjel poslední kus.

Karoserii neměl z plechu, nýbrž z duroplastu – směsi pryskyřic a odpadní bavlny. Jednotlivé díly pak byly připevněny na ocelovém skeletu. Pod kapotou se skrýval pouze dvouválcový, vzduchem chlazený dvoutaktní motor, spalující směs benzinu a oleje.

Oblaka dýmu

Některé pumpy měly stojany přímo na »special 90 mix«, jinde museli nalít do nádrže olej a dotankovat benzin. Když motoristovi »ujela ruka« a v nádrži skončilo víc oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta, bylo zle. Trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu, kterou by mu mohla závidět i posádka torpédoborce při námořní bitvě. To ale trabantisty netrápilo. Až na nepříliš vysoký výkon motoru poskytovalo totiž autíčko »za málo peněz hodně muziky«.

Víte, že...

...téměř nezničitelné vozítko, které mělo motorizovat tehdejší NDR, se začalo vyrábět 7. listopadu 1957, tedy v den 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce? Z pásu tehdy sjelo prvních 50 kusů. Vyráběl se 34 let.

K mání za 36 500 Kčs

Levnější auto snad v socialistických zemích ani nešlo koupit. Koncem 70. let minulého století přišel Trabant 601 v ČSSR na 36 500 Kčs. Nejlacinější škodovka stála o 20 tisíc víc a cena pro normální smrtelníky prakticky nedostupných západních aut se pohybovala kolem 200 000 korun.

Čekačka i 10 let

V samotném východním Německu byl trabant, ostatně jako i další automobily, nedostatkovým zbožím. Zájemci se zapisovali do pořadníků a na vysněný vůz čekali mnohdy i deset roků. Továrna mohla plánovat výrobu na dlouhou dobu dopředu. Vynalézaví jedinci přišli na způsoby, jak systém obejít. Často se přihlašovali jako zájemci na své rodiče i prarodiče. Když se někdo z nich dostal na řadu nevhod, nikdy nebyl problém trabanta prodat, a ještě k tomu se ziskem.

Celý článek naleznete v tištěné podobě deníku Aha! (30. 4. 2021)



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.