Před 100 lety spatřilo v Chebu světlo světa první motokolo: MISTROVSKÝ KOUSEK
Dvakrát, třikrát se šláplo a už se frčelo... Motokolo Es-Ka z roku 1936 je exponátem, nad kterým se nejednomu znalci motoristického sportu rozzáří tvář. Majitel Muzea techniky v Telči Aleš Wimmer (43) jej do své expozice dostal darem.
Otec jej před dvaceti lety koupil v žalostném stavu od svého známého,“ dokládá fotografií původní stav historického jednostopého vozidla. Firma Swetlik-Kastrup z Chebu začala motokola vyrábět v roce 1920 pod názvem motorizované kolo Es-Ka v pánském i dámském provedení a jeho řidič nepotřeboval žádný vůdčí list. Jen cena tehdy nebyla zrovna příznivá, přišlo na závratných 3400 korun. Jen pro srovnání, průměrná měsíční mzda dělníka byla 135 až 260, úředníka 350 až 600 korun. Spotřeba však byla na tu dobu doslova zázračná, dva litry benzinu i s olejem na 100 kilometrů.
„Motokolo v Chebu osazovali výrobci velmi spolehlivým motorem Sachs, který byl tehdy dodáván do celého světa,“ vysvětluje Wimmer. Když došel benzín, majitel mohl jet na vlastní pohon. Šlapky a řetězový převod sloužily nejen ke startování motoru, ale i k jízdě. Jako na obyčejném kole. Vlastně dalo by se tak připodobnit k současnému elektrokolu. „Dnes už takových opravdu funkčních kusů na světě jezdí jen pár,“ říká k unikátnímu československému výrobku Aleš Wimmer.
Motorizované kolo
Es-Ka Motor: dvoudobý německý motor Sachs o objemu 98 kubických centimetrů, 3300 ot/min Nádrž: 5 až 9 litrů Brzdy: přední bubnová, zadní typ Torpedo Rám: trubkový s odpruženou přední vidlicí Rychlost: 60 km/hod Hmotnost: 48 kg
Továrna v Cheb
Výroba jízdních kol v Chebu se datuje do 80. letech 19. Století, kdy tam začala fungovat továrna Premiér. V té se tehdy vyráběly i takzvané kostitřasy. Pracovali v ní i Slezan Ambros Swětlik (1860 – 1929) a německý občan Heinrich Kastrup (1871 – 1932), kteří se rozhodli v roce 1911 osamostatnit. Vzniká firma Elite na výrobu bicyklů a motokol, která následně mění název na ES-KA, jako fonetický přepis počátečních písmen jmen obou zakladatelů (ES – Swetlik, KA – Kastrup). V roce 2006 byla fabrika Eska Cheb, která vyráběla bicykly až do 90. let 20. století, zbourána.
Monopol na kola
Kromě motokol s motorem o objemu 75 a později 93 kubických centimetrů se ve stejné fabrice v Chebu vyráběly ještě tříkolky a šicí stroje. „Eska po válce, když už nikdo z jejích původních majitelů nežil, získala po zestátnění monopol na výrobu českých kol,“ říká Aleš Wimmer. Kromě motokola má ve své sbírce i běžné cestovní chebské bicykly. „Po roce 1948 Eska patřila, po dva roky než se osamostatnila, strakonické Zbrojovce. Jen málokdo ví, že pod Esku Cheb od roku 1958 patřil i tehdejší největší výrobce silničních kol Favorit Rokycany, který se předtím z Esky vyčlenil,“ zabrousil Aleš do historie. „Víte, co Esku za socialismu nejvíce proslavilo?“ pokládá naoko otázku, by si vzápětí sám odpověděl: „Přeci skládací kola! Kdo by si je nepamatoval. Skládačka tehdy byla snad v každé rodině,“ dodává Aleš Wimmer.