Zdražuje povinné ručení: Kdo zaplatí nejvíc?
Jsou mladí, papíry jim voní novotou a musejí si pořádně připlatit. Řidičům-zelenáčům podražilo povinné ručení za rok o necelých 500 korun, ale víc musí ze šrajtoflí vytáhnout i ostatní šoféři. A důvod, proč zase »cálujeme«? Rostou škody na autech. Loni policisté odhadli jejich výši na 6,8 miliardy.
Běžným řidičům zdražilo povinné ručení za 5 let o zhruba 5,6 procenta – vyplývá to z dat, která Aha! zaslala Česká asociace pojišťoven. Pravda, není to zas tolik, za pět let to dělá asi 160 korun, ale každá koruna dobrá. To mladíci do 30 let jsou na tom o poznání hůř. U nich je to za 5 let dle stejných dat takřka 29 procent, což činí rozdíl 13 stovek. A to je třeba pro studenta, který obrací každou korunu, už citelný rozdíl. Průměrně totiž začínající řidič platí šest tisícovek. Podle pojišťoven je to tím, že rizikovost mladých řidičů je 5krát vyšší oproti průměru všech motoristů.
Drahá auta i opravy
Proč státem nařízené pojištění pořád roste, vysvětlila pro Aha! mluvčí České asociace pojišťoven Veronika Nová. „Již několik let trvá situace, kdy v souvislosti s narůstajícím počtem škod a především jejich finanční náročností (nová auta, složitější opravy a dražší díly apod.) se stále více rozevírají pomyslné nůžky mezi průměrným povinným ručením a s růstem průměrné škody,“ řekla. Platí přitom, že lidem se cena navyšuje více než firmám, kde byl nárůst za uplynulých 5 let »pouhá« 3,2 procenta.
Lepší to nebude
Řidiči se musejí připravit na to, že za povinné ručení budou platit víc i v dalších letech. „U majetkových škod lze očekávat pokračování růstu škodní inflace, která je způsobená navyšující se cenou práce v autoservisech, rostoucí cenou náhradních dílů i sofistikovanějšími (a tím nákladnějšími) opravami vozidel,“ vyjmenovala důvody Nová. Do toho se pojišťovnám promítne i růst průměrné mzdy, což přímo ovlivní odškodnění v položkách známých jako »bolestné« nebo »ztížení společenského uplatnění«.
Bouračky v číslech: Jedna za 5 minut, mrtvý za 16 hodin
Podle čísel policie za loňský rok bylo za den průměrně 294 nehod, zemřelo 1,5 osob a 71 jich bylo zraněno. Odhady hmotných škod se pak denně pohybovaly okolo 18,7 milionu korun. Muži zákona tak řešili bouračku každých 4,89 minuty a každých 16 hodin při nich zemřel člověk. Na každou hodinu pak připadá hmotná škoda ve výši 780 tisíc korun a průměrná škoda jedné nehody byla 63 tisíc korun. To dává dohromady sumu 6,84 miliardy korun za rok 2019. Jenže podle dopravního experta Romana Budského z Vize 0 jsou tato čísla vyšší. „Škody vyšetřované policií jsou jen špička ledovce. Samy pojišťovny uvádí čtyř až pětinásobek. Je to tím, že zahrnují i škody pod 100 tisíc korun (nad tuto hranici je nutné volat policii – pozn. red.),“ vysvětlil. Policisté totiž započítávají jen hmotné škody, tedy »plechy«. „Podle dopravních výzkumů, které zahrnují i socio-ekonomické dopady, tedy způsobenou invaliditu či úmrtí živitele při nehodách, ročně škody dosahují až 80 miliard korun,“ dodal expert.
Přehledné a zajímavé tabulky naleznete v tištěné verzi Aha!