7 nejčastějších chyb na skútru!

Plánujete si na dovolené zapůjčit skútr nebo si chcete koupit vlastní na letní jízdu po městě? Je to výborný nápad. Jen si dejte pozor na nebezpečné chyby, které často jízdu na těchto malých motorkách provázejí.
1. Jízda u krajnice
Na skútru se necítíme tak bezpečně jako v autě a řada začátečníků ani nemá sebevědomí protřelých motorkářů a bojí se, že bude zdržovat provoz. Když si ale nenecháte dostatečnou rezervu od krajnice, nemáte manévrovací prostor a poryvy větru nebo okolní auta vás mohou neúmyslně vytlačit z vozovky.
2. Kličkování
Motorky častěji než auta mění směr, jak se snaží vyhýbat se nebezpečným výmolům, kanálům, blátu či štěrku. Skútr k takovému chování svádí dvojnásob. Spíše než kličkovat byste ale měli zpomalit. Pro okolní provoz jste nevyzpytatelní.
3. Pozor na blinkry
Blikání směrovky snadno přehlédnete a můžete ji nechat zapnutou. U většiny motocyklů se sama nevypne. Řidiči aut by proto měli počkat, až motocyklista dokončí manévr, a nespoléhat na to, že bliká, protože mění směr.
4. Nájezd do zatáčky
Špatně odhadnout rychlost a poloměr zatáčky mohou i zkušení motorkáři. A když vjedou do zatáčky moc rychle nebo velkým obloukem, mohou skončit v protisměru nebo mimo vozovku.
5. Předjíždění aut
Skútry jsou mrštné stroje a řadu jejich řidičů to svádí ke snaze proplavat městským provozem jak ryba proudem. Nejen v kolonách předjíždějí zleva zprava a natěsno. Řidič předjížděného auta se ale může leknout, zazmatkovat a vybočit ze směru. U stojících aut zas hrozí, že někdo motorkáři do cesty otevře dveře.
6. Krátké rozestupy
Lepení se na záď vozu před vámi je nešvar, který trápí i mnohé řidiče aut. Jenže na skútru je obzvlášť nebezpečný. Třeba tím, že auto před vámi může zabrzdit i v zatáčce, zatímco vy na skútru ne. Auto má i kratší brzdnou dráhu – a platí to obzvlášť na mokru.
7. Podcenění rychlosti
Lehké a výkonné skútry dokážou vyvinout vysokou rychlost. A jejich řidič si toho ani nemusí všimnout a snadno poruší předpisy. Dávejte si obzvlášť pozor při odbočování a vjíždění na hlavní silnici. Motorka může jet mnohem rychleji, než se zdá.
88 mrtvých na motorce
V loňském roce se významně zvýšil počet usmrcených motocyklistů. Zatímco v roce 2017 zemřelo na českých silnicích 62 motorkářů a jejich spolujezdců, loni to bylo 88, což představuje nárůst o 42 procent.