Proč mají ženy stále větší prsa? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 30. června 2022

Svátek slaví Šárka, zítra Jaroslava

Proč mají ženy stále větší prsa?

Triola šije prádlo na ženy krev a mléko. Letí pudrové barvy, rosé a lososová.
Triola šije prádlo na ženy krev a mléko. Letí pudrové barvy, rosé a lososová. (Foto Aha! – Helena Lacinová, Triola, ara)

Korzety a podprsenky od Trioly nosily už naše prababičky! A ve firmě v Horním Jiřetíně se spodní prádlo pro vnadné Češky vyrábí dodnes, a navíc ručně. Nezhatila to krize, válka, komunismus ani privatizace. A její podpsenky jdou stále na odbyt. Navíc ve větších velikostech než dříve.

Triola je nyní nejstarším fungujícím výrobcem spodního prádla u nás. Založili ji v roce 1919 Antonín Pařík a Josef Džbánek z Prahy a Jaroslav Sobol z Olomouce. Název firmy prý vymyslela Paříkova manželka jako odkaz na to, že firmu tvoří tři společníci. Ve fabrice v Krušných horách se zprvu vyráběly dámské korzety a pánské košile, později hlavně dámské podprsenky a plavky.

Rozkvět a znárodnění
Triola byla za první republiky moderní firmou se 300 zaměstnanci, její vedení sídlilo v honosném pražském domě a Triola měla i vlastní učiliště pro švadleny. Prádlo se prodávalo nejen v Československu, ale vyváželo se i do ciziny. Triolu nepoložila ani válka, a v roce 1947 jí dokonce prezident Edvard Beneš udělil veřejné uznání.
O rok později ale akcionáři o firmu přišli kvůli znárodnění. Výroba však i poté pokračovala a za socialistického Československa podnik Triola sdružoval veškerou výrobu prádla u nás. Ve dvaceti výrobních závodech pracovalo 7500 zaměstnanců, kteří vyráběli i konfekci a ložní prádlo.

Hrozil jí bankrot
V 90. letech byla firma zprivatizována. Kvůli silné konkurenci tržby prudce klesaly a kolem roku 2000 dokonce hrozilo, že Triola skončí v konkurzu, stejně jako se to v té době stalo desítkám českých textilek. I tehdy se ale krušnohorská fabrika zachránila. Od roku 2003 má nové majitele, kteří rozhodli, že firma bude vyrábět už jen luxusnější dámské spodní prádlo a plavky. „Vrátili jsme se k tomu, co umíme nejlépe. Šijeme pro české zákaznice kyprých tvarů,“ řekl vedoucí závodu Jiří Smékal.

Podprsenky dělá 30 let
Ivana Kohoutová (55) v Triole pracuje už 30 let. „Nespočítám, kolik podprsenek mi prošlo rukama. Není to práce jako na páse, šití musí být velice přesné a precizní,“ vysvětlila žena, kterou prý práce i po letech stále baví. V Horním Jiřetíně se za den vyrobí 700 podprsenek a od roku 2006 se Triola jako jediná v oboru honosí značkou Czech Made. Firma má nyní 16 firemních prodejen v ČR a dvě na Slovensku a zaměstnává 120 lidí.

Začalo to prsospínkou
První patent na výrobu podprsenek získala v roce 1889 Francouzka Herminie Cadolleová. Ta tehdy vymyslela, že se dá tehdy používaný korzet rozdělit na dvě části. Převratná novinka se ale tehdy neujala a celosvětový úspěch měl až patent Američanky Marie Phelps Jacobová z roku 1914. Vůbec první zmínka o prsospínce v českých zemích je z roku 1892. Šlo tehdy o doma spíchnutý výrobek z kapesníků.

Povyrostly až na čtrnáctku
Triola vyrábí podprsenky až velikosti K s obvodem přes prsa 109 centimetrů při 80 centimetrech pod nimi. Tedy štíhlá žena s velkými prsy, jako byla například švédská sexbomba stříbrného plátna Anita Ekbergová (†83) s obvodem hrudníku 110 centimetrů. U Češek dnes nic výjimečného. Před osmi lety jedna firma uvedla v Británii na trh podprsenku s označením L. Převedeno do obecné roviny podprsenka čtrnáctka. „U kalhotek se spíš zvětšily střihy. Co bývalo M, je dnes L,“ přiblížil Smékal.

Za 100 let z áčka až na déčko
Odborníci tvrdí, že dámy ve 20. letech minulého století měly povětšinou velikost A a menší. Mohla za to především špatná strava. V padesátých letech většina žen oblékala podprsenky o velikosti B a v současné době je průměrná velikost D. Hlavní příčinou jsou hormony a obezita.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.