Unikátní »ringhofferka« z roku 1929 letěla vzduchem za spásou. Fachmani tvrdí: Tuhle krásku zachráníme! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Unikátní »ringhofferka« z roku 1929 letěla vzduchem za spásou. Fachmani tvrdí: Tuhle krásku zachráníme!

Technik elektrické dráhy PMDP Jiří Trnka u tramvaje, která teď čeká na rekonstrukci.
Technik elektrické dráhy PMDP Jiří Trnka u tramvaje, která teď čeká na rekonstrukci. (Foto Aha! – Zbyněk Schnapka, PMDP, www.plzeňsketramvaje.cz, Wikipedia)

Další kousek do sbírky tramvají, které kdysi brázdily plzeňské koleje, získaly místní městské dopravní podniky (PMDP). Ringhofferku z roku 1929 si přivezly z pražského depozitáře. 

Poslední vlastní tramvaj Ringhoffer Plzeňští prodali v roce 2000 do Prahy a vůz teď slouží na Václavském náměstí jako kavárna. Teď se ale plzeňští nadšenci rozhodli, že v jejich městě takový unikát prostě chybí.

Skvost z depozitáře

„Tramvaj jsme zakoupili za 435 tisíc korun a přivezli jsme ji z depozitáře Muzea MHD v Praze Střešovicích,“ řekl technik elektrické dráhy PMDP Jiří Trnka (38). Zašlou slávu historické tramvaji teď chtějí vrátit fachmani v plzeňské vozovně. „Elektromotor je téměř kompletní a skříň karoserie je také v dobrém stavu. Zbrousí se, některé poškozené pláty vyměníme za nové a celou pak nastříkáme do původní, červené barvy,“ popisoval Trnka, co všechno krásku čeká.

Až za tři miliony

Rekonstrukcí musí projít hlavně vnitřek vozu. Polovina sedaček je rozbitých a musí se vyrobit nové. Totožné. Rám podvozku se rozebere, některé díly se opraví, stejně jako elektromotor. Vše by mělo vyjít na dva až tři miliony korun.

Kdy se vrátí?

„Příští rok je to 120 let, co v Plzni vyjely do ulic tramvaje. Byli bychom rádi, kdyby tahle tramvaj byla do té doby opravena a v plné kráse mohla u příležitosti výročí svézt první cestující. Uvidíme,“ dodal Trnka.

Nové vozy i ojetiny

V Plzni jezdilo celkem 22 tramvají Ringhoffer. Většina těchto vozů byla do Plzně dodána jako ojetá z Prahy. Několik tramvají však bylo zcela nových, a to třeba hned první dvě z roku 1929. Tyto dvounápravové tramvaje přestaly v Plzni jezdit v roce 1962, na rozdíl od Prahy, kde vozily cestující ještě v roce 1974.

Tramvaje z Prahy

Tyto krásné vozy vyráběla vagonka Ringhoffer v Praze-Smíchově. Ta patřila německé podnikatelské rodině Ringhofferů z Prahy. Po druhé světové válce byl podnik znárodněn pod jménem Tatra a v roce 1963 se vagonka stala součástí ČKD jako ČKD Tatra.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.