Legenda české železnice končí: Poslední pantograf dosloužil

České koleje budou chudší o jednu legendu 60. let. Poslední pantograf, který jezdil v Praze, dnes zamíří do muzea, ostatní půjdou do šrotu.
Elektrické vlaky, které dostaly přezdívka pantograf nebo žabotlam, se začaly vyrábět v roce 1964. „Měly rychlý rozjezd, vysoký výkon a dynamickou brzdu. Maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu tehdy byla dost. Z pohledu cestujících pak byly novinkou široké dveře a to, že byly částečně nízkopodlažní,“ popsal jejich výhody Zdeněk Bjaček, technik z pražského depa. Svou původní životnost 15-20 let pantografy překonaly téměř čtyřikrát. Ale i tak jejich konstrukce přestala vyhovovat novým bezpečnostním standardům, poslední vlak »dožíval« na pražské trati Libeň – Podbaba. Poslední šance svézt se pantografem je dnes, souprava zamíří do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, zbylé vyřazené jednotky půjdou do šrotu.