Legenda české železnice končí: Poslední pantograf dosloužil | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Legenda české železnice končí: Poslední pantograf dosloužil

Pantografy na českých kolejích sloužily 54 let!
Pantografy na českých kolejích sloužily 54 let! (Foto Aha! Mária Rušinová)

České koleje budou chudší o jednu legendu 60. let. Poslední pantograf, který jezdil v Praze, dnes zamíří do muzea, ostatní půjdou do šrotu.

Elektrické vlaky, které dostaly přezdívka pantograf nebo žabotlam, se začaly vyrábět v roce 1964. „Měly rychlý rozjezd, vysoký výkon a dynamickou brzdu. Maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu tehdy byla dost. Z pohledu cestujících pak byly novinkou široké dveře a to, že byly částečně nízkopodlažní,“ popsal jejich výhody Zdeněk Bjaček, technik z pražského depa. Svou původní životnost 15-20 let pantografy překonaly téměř čtyřikrát. Ale i tak jejich konstrukce přestala vyhovovat novým bezpečnostním standardům, poslední vlak »dožíval« na pražské trati Libeň – Podbaba. Poslední šance svézt se pantografem je dnes, souprava zamíří do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově, zbylé vyřazené jednotky půjdou do šrotu. 

Zdeněk Bjaček

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.