Čeští vědci našli nový způsob boje s rakovinou: Lék našli v hlíně | Ahaonline.cz

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Čeští vědci našli nový způsob boje s rakovinou: Lék našli v hlíně

Doktor Pavel Majer z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, který se podílí na vývoji léku. (ořížnout, je to ten napravo) (Foto Aha! – Michal Protivanský, ara)

Čeští vědci získali látku, která by mohla být účinná proti všem druhům rakoviny! Narozdíl od chemoterapie by neměla poškozovat zdravé buňky, ale zabíjet jen nádorové. Objevena byla již v 50. letech minulého století, nemocným však ničila žaludek a střeva. Češi zjistili, jak problém překonat.

Zázračná látka označovaná DON byla objevena v roce 1953 ve vzorku půdy z Peru, produkují ji bakterie, které v hlíně žijí. Při testování na lidech se ukázalo, že sice pomáhá, ale je toxická. „U většiny pacientů skutečně došlo k ústupu nádoru, ale během týdne i k závažnému poškození zažívacího ústrojí,“ vysvětlil Pavel Majer z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR (ÚOCHB).

Češi ve spolupráci s americkými vědci z Johns Hopkins University zkusili více než stovku různých úprav původní látky, aby tělu neškodila. A nyní, po 65 letech, se zadařilo! „Naše nové látky, pro-léčiva antimetabolitů glutaminu, tato omezení obchází tím, že k jejich účinku je nejdříve nutná aktivace. K té dochází především v rakovinných buňkách. Ve zdravé tkáni tyto látky zůstávají z větší části pouze v neaktivní, a tudíž netoxické podobě,“ vysvětlil Majer.

Příští rok má začít klinické testování na pacientech, potrvá až osm let, které povede americká firma Dracen Pharmaceuticals. Tu založila právě za tímto účelem společnost i&i Prague, přidružená společnost ÚOCHB a baltimorská Johns Hopkins University. Na testování získali zhruba 800 milionů korun.

Jak buňky nádoru ničí?

Jednou z cest, jak zastavit růst nádoru, je zablokovat rakovinným buňkám přístup k důležitým živinám. V tomto případě dusíku, jehož zdrojem je hlavně glutamin. Látky, které jsou této aminokyselině podobné, mohou jeho metabolismus zablokovat, a tím rakovinnou buňku zabít. Ústav organické chemie a biochemie připravil dvě verze látky, která v těle nahrazuje glutamin a narušuje metabolismus nádorových buněk. Z těch se budou snažit vyvinout. Podával by se podkožní formou, aby neškodil žaludku.

Přišel s tím už profesor Holý (†75)

Pokus vyrobit účinný lék na rakovinu, přímo na nádory lymfatických uzlin, se pokusil i jeden z nejznámějších českých chemiků Antonín Holý (†75). Ten je mimo to i objevitelem řady antivirotik využívaných při léčbě HIV/AIDS, hepatitidy typu B či oparů. Bohužel doktorův lék se ukázal jako nevhodný. Jakmile se totiž začal testovat na lidech, ukázalo se, že je velmi toxický.

Chemik Antonín Holý