Senioři, volejte SOS! Při pocitech úzkosti, úrazu nebo týrání

Ne každý ze starších lidí má to štěstí, že žije se svými blízkými, kteří jsou mu 24 hodin denně k dispozici, pokud by se dostal do úzkých. A i takoví lidé mohou občas zažívat nepřekonatelné pocity smutku, ba dokonce ohrožení, ne vždy jsou blízcí milující lidé. A ti, kteří žijí sami – kdo jim pomůže, když se něco děje…? Dnes mají obě skupiny možnost přivolat okamžitou pomoc, a to nejen při pocitech úzkosti, ale také třeba tehdy, jsou-li obětí domácího násilí. A nejsou to jen tradiční tísňové linky 158, 155, 150, případně 112, existují i speciální linky pro seniory a nabízejí se i další možnosti.
LINKA SENIORŮ
800 200 007
V provozu denně 8 až 20 h ZDARMA
Na bezplatnou Linku seniorů můžete v uvedené časy volat ve všední dny a o vánočních svátcích. Je určena zejména pro seniory a osoby o seniory pečující, ale také pro osoby v krizi. V provozu je i internetová poradna na adrese: linkasenioru@elpida.cz. Tato linka je určena pro pomoc v různých krizových situacích, mj. pro případ různých forem násilí – nejen fyzického.
SENIOR TELEFON
800 157 157
V provozu nonstop ZDARMA
Pro radu a pomoc při pocitech opuštěnosti nebo třeba jen ve chvíli, kdy byste si rádi s někým popovídali, nebo v situaci, kdy se po smrti partnera cítíte sami a nemáte chuť do života, ale samozřejmě také ve chvílích, kdy se cítíte někým omezováni nebo zneužíváni, můžete volat na Senior telefon Život 90, a to 24 hodin denně a zdarma. Kontaktovat můžete pracovníky služby i e-mailem na adrese seniortelefon@zivot90.cz. Jedná se o sociální službu telefonické krizové pomoci registrovanou Ministerstvem práce a sociálních věcí, která poskytuje nepřetržitou bezplatnou telefonickou krizovou pomoc seniorům.
TÍSŇOVÉ TLAČÍTKO
V provozu nonstop
Pravidelný měsíční poplatek
Moderní doba nabízí seniorům také možnost nosit u sebe nepřetržitě tísňové tlačítko – obvykle v podobě náramku nebo třeba přívěsku. Po jeho stisknutí je nositel ihned spojen s dispečinkem, na němž je odborný personál připraven pomoci. Je ideálním řešením pro osoby s vysokým rizikem ohrožení zdraví nebo života, neboť v případě náhlého zhoršení zdravotního stavu lze stisknutím tohoto tlačítka přivolat neodkladnou odbornou pomoc. Nositele může také dispečink pravidelně telefonicky kontrolovat. Tísňové tlačítko je nutné koupit a podle míry poskytovaných služeb se za napojení na dispečink platí pravidelný měsíční poplatek v řádech několika stokorun.

MOBIL JAKO ZACHRÁNCE
Funkce mobilního telefonu
SOS tlačítko může být i součástí mobilního telefonu a lze pod ním ukrýt vybraná telefonní čísla. Na tyto kontakty po stisknutí SOS tlačítka telefon odešle automaticky zprávu. Zároveň tato čísla začne vytáčet a vytáčí postupně do chvíle, než volané číslo hovor přijme. V tu chvíli telefon automaticky zapne hlasité hands-free (pro případ, že by osoba, která na telefonu funkci aktivovala, nemohla třeba při úrazu držet přístroj u ucha). Zároveň s tím telefon odešle SMS s informacemi o své poloze.
NENECHTE SI TO LÍBIT!
O pomoc nemusíte volat jen v případě, že spadnete ze schodů nebo u vás začne hořet. Nejsou bohužel výjimečné ani případy psychického násilí na starších lidech, k němuž se zpravidla postupně přidávají další formy útlaku, a to nejen násilí fyzické, ale i ekonomické (finanční závislost), emocionální (např. citové vydírání) nebo sociální (cílem je oběť izolovat).