Letadlo, vlak, autobus, auto... Kam si sednout, abyste přežili?

Každý dopravní prostředek má svá pro a proti, a to především co se bezpečnosti týče. Ačkoliv letecká doprava je podle statistik nejbezpečnější způsob přepravy, někdy to vypadá, že opak je pravdou.
Je to způsobeno hlavně tím, že stane-li se letecké neštěstí, následky bývají fatální pro drtivou většinu cestujících. Takže i když na silnicích zemře ročně několikanásobně víc lidí, největším strašákem jsou právě letadla. Pokud chcete mít lepší pocit, není nic jednoduššího, než si při nástupu do jakéhokoliv dopravního prostředku vybrat místo, kam si sednete. Mezi jednotlivými částmi letadla, autobusu, vlaku, nebo třeba auta je totiž, co se bezpečnosti týká, dost velký rozdíl.
Letadlo
Jednoznačně nejbezpečnější místa jsou ve středu trupu nad křídly. Konstrukce je zde nejpevnější a i v případě, že v kabině vypukne požár, je odsud u většiny typů letadel nejblíže k nouzovým východům.
Vlak
V případě vlaku je to jednoduché. Největší riziko hrozí v prvních 3 – 4 vagonech, protože ty v případě srážky zasáhne největší část energie nárazu. Poslední 2 – 3 vagony jsou nebezpečné v případě nárazu zezadu. Prostřední vagony jsou relativně nejbezpečnější.
Autobus
Nejbezpečnější místa při dopravě autobusem jsou v řadě za řidičem. Na sedadle u okénka je riziko o něco větší než na sedadlech do uličky. Největší pravděpodobnost, že cestující při havárii utrpí újmu na zdraví, je na sedadlech v poslední řadě a na sedadlech u okna na pravé straně autobusu. Je to proto, že řidič je jenom člověk a pud sebezáchovy mu v případě krizové situace velí strhnout řízení tak, aby byl v bezpečí. Nebezpečná jsou i sedadla v těsné blízkosti dveří. Tam je totiž konstrukce vozidla nejkřehčí.
Auto
Nejbezpečnějším místem v autě je sedadlo za řidičem. Naopak přední sedadlo vedle řidiče je ne neprávem označováno za sedadlo smrti. Pravděpodobnost, že člověk zde sedící utrpí vážný úraz je asi dvojnásobná, než na ostatních místech.
UPOZORNĚNÍ
Všechny tyto informace je potřeba brát trochu s rezervou. Vždycky samozřejmě záleží na spoustě faktorů, jako je například rychlost, směr odkud přijde náraz, bezpečnostní prvky a technický stav a podobně.
Čísla smrti
3000 – Tolik lidí zemře každý den na světě během nehod automobilů.
1,1 milionu – Počet mrtvých na silnicích za rok. To je přibližně stejně jako je obyvatel Prahy.
965 – Toto číslo značí počet obětí leteckých nehod v roce 2007. Nejsou v tom ale započítány pády malých soukromých letadel. Stejný počet lidí zemře na silnicích během 8 hodin!
1000 – Zhruba tolik lidí zemře ročně během nehod vlaků.
Černá listina leteckých společností
Evropská unie, konkrétně Evropský úřad civilní letecké dopravy, sestavil seznam leteckých společností, jejichž letouny neodpovídají standardům bezpečnosti podle měřítek EU (obvykle se jedná o zastaralé stroje bez potřebné pravidelné údržby). Tyto společnosti nesmí přistávat ve státech EU a úřad ani nedoporučuje letouny těchto společností cestovat. Velmi často se jedná o letecké společnosti z Afriky a Dálného Východu. Výjimkou je Ukrajina, která zároveň usiluje o vstup do EU. Zde je přehled států a počet leteckých společností v nich, kterým EU vystavila stopku:
Konžská demokratická republika – 51
Indonésie – 48
Kyrgyzstán – 22 (včetně Itek Air, jehož letoun se zřítil)
Gabon – 8
Sierra Leone – 8
Svazijsko – 6
Rovníková Guinea – 7
Ukrajina – 3
KLDR – 1
Libérie – 1
Súdán – 1
Afghánistán – 1
Rwanda – 1
Angola – 1
Autor: (mik)
Infografika Aha! – Rastislav Bujna, Foto Profimedia.cz