Jak přežít na silnici - Přestaly vám za jízdy fungovat brzdy? Velký manuál, co dělat
Když se vám na cestách přihodí nějaká nepříjemnost a na vašem autě se něco porouchá, můžete ho samozřejmě zavřít, opustit a sehnat profesionály. Faktem ale je, že některé drobné opravy byste měli být schopni provést i sami. Samozřejmě tak, abyste minimalizovali rizika pro sebe i pro ostatní účastníky silničního provozu.
Bez brzd to nejde
Vždy, když před cestou děláte nezbytnou preventivní prohlídku, je nutné zkontrolovat také funkčnost brzd. Je sice lákavé a uklidňující při parkování neustále používat ruční brzdu, ale možná právě proto byste ji měli udržovat ve vynikajícím stavu, protože ruční brzda je pro vás poslední obranou v případě selhání brzd.
Některé silnice mají na prudkých svazích takzvané únikové zóny určené právě pro případ poruchy brzd. Pokud máte to štěstí a po takové silnici jedete, určitě je v případě potřeby využijte. Jestliže musíte zastavit pomocí ruční brzdy, buďte maximálně opatrní a zatahujte ji pomalu a jemně. Vozidlo držte stále v rovině, jinak skončíte ve smyku.
Další možností, jak zastavit auto při poruše brzd, je využití měkké překážky podél cesty. Najet můžete například do hromady sněhu, živého plotu, příkopu, do kterého se můžete opřít bokem atd. V takové situaci ovšem pravděpodobně ztratíte kontrolu nad vozem, takže doporučujeme tyto možnosti využívat pouze v nejvyšší nouzi.
Zastavit můžete také pomocí spolupráce s řidičem před vámi, o jehož auto se můžete opřít a použít jeho brzdy, ovšem to jde pouze v případě dobré komunikace a statečnosti obou řidičů.
Porucha tempomatu a plynového pedálu
Pokud motor nezpomaluje, což se vám může stát třeba v případě zaseknutého plynového pedálu, v žádném případě nemačkejte spojku, ani nedávejte neutrál. Okamžitě vypněte zapalování. Auto začne zpomalovat rychleji, než je obvyklé. Brzdy a řízení budou fungovat normálně. Pokud vás extrémní okolnosti nutí znovu zrychlit, zapalování opět zapněte. Některé starší nebo dieselové motory nemusejí na vypnutí reagovat, v tom případě je brzdění jenom na vás. Nesnažte se zachránit motor, čím dřív ho zničíte, tím lépe. Auto se totiž pak konečně zastaví.
Závada řízení
Může se stát, že volant vypadne z ovládacích drážek. V tom případě se ho pokuste vrátit zpátky. Jestliže tento pokus selže nebo mechanismus ovládání funguje špatně či vůbec, musíte se okamžitě pokusit zastavit. Pokud nemáte systém proti zamykání brzd, můžete se pokusit zamknout kola velmi silným a razantním brzděním – to umožní, aby se zablokovala a auto poté pouze sledovalo stopu předních pneumatik. To je však krajní varianta, snažte se vždy přijít s nějakou méně nebezpečnou.
Defekt na pneumatice
Nejčastějším problémem při jízdě autem je píchnutí pneumatiky. Pokud se tak stane, uslyšíte tlumený pleskavý zvuk. Volant začne vibrovat a ucítíte nejspíš i změnu ve směru jízdy. Ve vysoké rychlosti může být takový defekt extrémně nebezpečný. Zapněte výstražná světla a okamžitě zastavte – ne na dalším vhodném místě, ale okamžitě.
Pokud se vám podaří zastavit vozidlo do několika vteřin po píchnutí, měli byste být schopni kolo sami vyměnit, nebo i opravit. Pokud na píchnuté pneumatice ujedete ještě další kus cesty, hrozí poškození řízení a podstatně nákladnější a složitější oprava.
Přezutí pneumatiky
V extrémních případech můžete malou dírku v pneumatice provizorně opravit pomocí speciálního lepidla a záplaty. Pokud potřebujete pneumatiku »svléknout« z ráfku, použijte silné páčidlo, například velký šroubovák, a hodně síly. Můžete použít i delší trubku k zesílení vaší páky. Jestliže je naopak pneumatika z ráfku dole, je potřeba ji pomocí páky zasadit zpět. Dobré je se ujistit, že dobře sedí, a to pomocí lehčího paliva a zapalovače. Menší množství (asi půl šálku) napustíte pod gumu a zapálíte. Malý výbuch, který nastane, utěsní škvíry, případně napoví, kde je ještě nějaká větší dírka. Tento postup je však dost nebezpečný, proto ho používejte pouze ve výjimečných případech.