Koukejte! Tohle jsou nejstarší auta světa!
Elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, klimatizace? Zapomeňte! Nejstarší auta světa vyrobená v 80. letech 19. století byla bez oken, zamykání nepotřebovala, protože je stejně skoro nikdo.
● Vyrobili je přesně před 120 lety
● Říkali jim »ďáblovo dílo«
● Jezdila rychlostí až 20 km/h
Elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, klimatizace? Zapomeňte! Nejstarší auta světa vyrobená v 80. letech 19. století byla bez oken, zamykání nepotřebovala, protože je stejně skoro nikdo nedokázal šoférovat, a o klimatizaci se staral svěží větřík, který vanul kolem řidiče. Zato se dokázala světem šinout – držte si klobouky – úctyhodnou rychlostí 20 kilometrů v hodině. „Je to jako závod s větrem,“ říkaly dobové slogany...
To všechno mají na svědomí dva němečtí inženýři – Karl Benz a Gottlieb Daimler. Ti roku 1885 postavili motorovou tříkolku, první auto na světě, a o rok později – přesně před 120 lety – ji nechali patentovat. „Na zem sestoupil sám ďábel v podobě kočáru bez koní,“ tak psaly noviny o vozu »Patent Motorwagen« – pod tímto názvem podal Karl Benz přihlášku k patentovému úřadu. Nečekejte ale, že by se Patent Motorwagen vyráběl ve velkých sériích. Třeba v roce 1888 Karl Benz vyrobil jen tři.
O pět let později následoval první čtyřkolový model Victoria. V roce 1895 se v něm továrník Theodor von Liebig pustil na dálkovou cestu z Čech do Francie a zpátky. Na trase dlouhé přes 2500 km spotřeboval 375 kg paliva a 4000 litrů vody na chlazení...
VICTORIA
První čtyřkolový vůz u Benzu měl vodou chlazený jednoválcový motor o objemu 1730 cm³ a o výkonu tři koně. Maximální rychlost činila 29 km/h. Postupem času se »modelová řada« rozšířila ještě o silnější verze – čtyři a pět koní.
PATENT MOTORWAGEN
První vozítko světa poháněl plochý jednoválec, kterému dodával palivo karburátor. Startování bylo elektrické se žhavicí svíčkou, motor se chladil vodou. Síla 2,5 koně rozjela auto na max. 20 km/h. Zážitek z jízdy byl prý tak intenzivní, že v řidiči vzbuzoval pocit závodění s větrem.
A tohle je auto budoucnosti...
Jak bude vypadat: Bude mít proměnlivou velikost. Řidič nastaví velikost auta podle potřeby a elastická karoserie se kolem posádky a nákladu těsně smrští. To aby se odpor vzduchu snížil na minimum.
Co ho bude pohánět: Auto konce 21. století nemá s prvními »motorovými kočáry« společného téměř nic. Spalovací motor nahradí elektromotor napájený vodíkovými články.
Jak ho budeme řídit: Volant a pedály zcela zmizí – řízení bude věcí myšlenky. Stačí pomyslet, kam budete chtít jet, a vůz vás tam dopraví zcela sám.
Jak bude vybavené: Mnoha vymoženostmi, už ve standardu bude však satelitní navigace a autopilot pak už bude samozřejmostí.
Autor: (tom, jas)
Foto: Archiv