Bacha na ojetiny, můžou být kradené!

PRAHA – Chcete si koupit ojeté auto? V tom případě bacha! Mnohé české prodejny ojetin totiž nabízejí vozy těžce havarované.
Chcete si koupit ojeté auto? V tom případě bacha! Mnohé české prodejny ojetin totiž nabízejí vozy těžce havarované. Anebo dokonce kradené! O takové auto může pak nový majitel bez náhrady přijít a svoje peníze už nikdy neuvidí!
Případů podvedených zákazníků jsou jen za posledních pár let tisíce. Někteří si koupili starší auto, než se domnívali – bylo totiž papírově »omlazené«. Jiní později s hrůzou zjistili, že je jejich vůz kradený či po těžké havárii. Sdružení SOVA (sdružení na ochranu vlastníků automobilů) proto vydalo brožurku »Koupě ojetiny není riziková, pokud znáte tato pravidla«, v níž radí, jak se před podobnými fígly a podvody ochránit.
Na co si tedy dát pozor?
VIN
Při koupi ojetého vozu je nutná důsledná kontrola základních identifikačních kódů. Nejdůležitějším z nich je VIN, tedy rodné číslo vozidla, které musí souhlasit s číslem uvedeným v technickém průkazu. VIN najdete většinou vyražené na motoru, na krytu tlumiče, na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze auta nebo v kufru. Zkontrolujte, jestli kód není pozměněn nebo přeražen. U některých aut můžete také zkontrolovat VIN pod čelním sklem.
TYP MOTORU
Je dobré zaměřit se i na kontrolu typu a výrobního čísla motoru, které najdete vyražené na bloku motoru. Číslo je možné zkontrolovat v technickém průkazu, v něm je ovšem uveden jen typ motoru. Důležitá je i kontrola typového štítku. Ten se nachází v motoru auta nebo na sloupku vozidla. Údaje porovnejte s technickým průkazem. Pokud štítek chybí, je poškozený či neoriginálně uchycený, zvyšuje se pravděpodobnost, že auto není v pořádku.
ROK VÝROBY
Častým problém ojetin je papírové »omlazování« – vozidlo je mnohdy o několik let starší, než je uvedeno v techničáku. Rok výroby je možné zkontrolovat podle kódů, které najdete na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, agregátech, ABS, klimatizaci, alternátoru či nádobkách kapalin.
TECHNICKÝ STAV
U ojetého auta je dobré zkontrolovat barvu, odstín laku i lak na šroubech karosérie a dát si pozor na stopy po broušení a další nerovnosti a závady. Mohou svědčit o tom, že auto bylo těžce havarované. Dobré je zkontrolovat i sváry, které by měly být překryty plastovým tmelem. Pokud je tmel hrbolatý, nepravidelný či z jiného materiálu, vypovídá to o opravě vozu.
INTERIÉR
Při kontrole je dobré zkouknout opotřebení volantu, řadící páky, pedálů a sedaček. Hlavně ošlapání pedálů může vypovídat o počtu skutečně najetých kilometrů. Tachometr lze totiž lehce přeřídit. Zájemce o koupi ojetého vozu by měl zkontrolovat i technický stav auta, hlavně elektrických součástí, pneumatik, náprav a motoru. Pokud to nezvládnete sami, vyplatí se najmout si odborníka.
POZOR NA DUPLIKÁTY!
Podle protokolu si ověřte, že jste dostali všechny klíče, které předchozí majitel při prodeji vozu předal. Vyžádejte si všechny ostatní dokumenty k vozidlu. Ze servisní knížky poznáte, jak se předchozí majitel o auto staral. Pozor na duplikát technického průkazu! Často je o duplikát žádáno úmyslně, aby nebyl vidět původ vozidla, počet předchozích majitelů, či zda auto nebylo používáno jako autoškola nebo taxi. Z duplikátu navíc nezjistíte, zda byl vůz pořízen za hotové, či na leasing, případně zda byl vůbec leasing splacen.
JAK POZNAT KRADENÉ?
Auto si můžete prověřit na stránkách ministerstva vnitra www.mvcr.cz v databázi kradených vozidel. Pokud skutečně uvažujete o koupi ojetiny, je lepší si nechat vůz prověřit specializovanou firmou. V případě, že je auto kradené, může vám totiž hrozit zabavení vozu bez náhrady.