Stavíme přístřešek pro auto...
Přístřešek je spolehlivým řešením ochrany auta nejen před prudkým deštěm a kroupami, ale i před UV zářením, které dlouhodobě poškozuje jeho povrch. Vozidlu tak poskytne dokonalé útočiště. Stavba takového přístřešku je rychlá, snadná a poměrně levná, šikovní kutilové to zvládnou i bez odborné pomoci. Jen je potřeba vědět pár informací předem.
Jdeme na to!
V prvním kroku se vykopou jámy pro čtyři základové patky, které by měly sahat do nezamrzající hloubky, tedy minimálně do hloubky 60 cm. Tím se zabezpečí stabilita stavby i v zimních měsících. Na dno se nasype menší vrstva štěrku, zalije se betonem, do kterého se umístí ocelové kotvící prvky a na ně se nasunou nosné sloupy. Podstatné je věnovat velkou pozornost rozmístění kotev a jejich zafixování. Beton je potřeba nechat 4 až 5 dní schnout, až následně lze pokračovat ve stavbě. Ze dvou sloupů, dvou vzpěr a jedné vaznice – vodorovný trám – se připraví přední a zadní trám. Vaznice se připevní na horní část sloupu, důležité je používat vodováhu a mezi těmito prvky hlídat 90° úhel. Mezi připevněnou vaznici a sloup se vloží vzpěra a každé spojení se zajistí vždy minimálně na dvou místech z obou stran. Před samotnou montáží trámů se do sloupů vyvrtají otvory na kotvící prvky. Zadní sloupy by měly být minimálně o 10 cm níž než přední, aby se zachoval dostatečný spád přístřešku. Trámy se postaví na kotvící prvky v patkách a přišroubují se. Na vztyčenou konstrukci se umístí okrajové krokve, které spojí přední trám se zadním. Mezi takto nasazené okrajové krokve a sloupy se vloží vzpěry a opět se připevní na dvou místech z každé strany. Pokud vzpěry přesně zapadly, zůstává jen zkontrolovat, zda jsou vaznice doopravdy vodorovné. V případě, že není zjištěna žádná odchylka, mohou se na vaznice připevnit ostatní krokve. Důležité je dodržovat mezi nimi stejnou vzdálenost. Připravenou konstrukci můžete pokrýt polykarbonátovými deskami.
Více nápadů najdete v tištěném Aha! pro ženy číslo 35.