Uplynulo 40 let od letecké tragédie na severu Čech: Smrt našlo 27 cestujících!
Na tu hrůzu nikdo nezapomene. Přesně před čtyřiceti lety se v obci Srbská Kamenice na severu Čech zřítilo letadlo DC-9 tehdejší jugoslávské společnosti JAT, které letělo z Kodaně do Záhřebu.
Třiadvacet cestujících a čtyři členové posádky na místě zemřeli, přežila jen jediná osoba – tehdy dvaadvacetiletá letuška Vesna Vulovičová. Ta přitom letět vůbec neměla. Jenže v dispečinku se spletli a poslali ji. Co se vlastně tehdy na palubě stalo?
Výbuch nastal těsně po západu slunce
V letadle měl původně letět jeden vlivný člen jugoslávské vlády (na poslední chvíli se rozhodl cestovat jiným spojem). A právě to byl signál pro ustašovské extrémisty, kterým se podařilo propašovat časovanou nálož do zavazadlového prostoru letadla. Nad Čechy právě zapadalo slunce, když se ozvala obrovská rána.
Letounem otřásla silná exploze, nálož vybuchla a narušila trup a podlahu kabiny v celé délce od kokpitu pilotů až k náběžné hraně křídel. Silně poškozený stroj ještě chvíli letěl, než se rozlomil na dva kusy – samostatný kokpit s přístrojovou sekci a zadní část s křídly. Během pádu byla zadní část letounu vystavena takovému přetížení, že nevydržel úchyt levého motoru a odlomil se od trupu.
Všichni tušili, že se něco stane…
Utržená záď letounu dopadla na strmý svah a sjela dolů. To bylo také jediné štěstí pro letušku Vesnu Vulovičovou, která díky tomu pád z desetikilometrové výšky jako zázrakem přežila. Těžce zraněná byla převezena vrtulníkem do Prahy, kde se podrobila operaci na neurochirurgické klinice ve Střešovicích.
Během pádu utrpěla frakturu lebky, měla zlomené obě nohy, tři obratle a ochrnula od pasu dolů. Po několika dalších náročných operacích se jí vrátil cit do nohou a znovu začala chodit. Vesnino vyléčení bylo považováno za velký úspěch československého zdravotnictví.
„Celý ten let byl takový divný. Mezi cestujícími byl jeden muž, který upoutal naší pozornost svým strašně neklidným chováním. Nezvykle se ale chovala i posádka, jako by všichni cítili, že se něco stane,“ líčila Vulovičová podivné tušení.
Kolegyně prý působily sklíčeně, jako by věděly, že zemřou. A kapitán se před letem zamkl na čtyřiadvacet hodin ve svém pokoji. „Druhý pilot při snídani vykládal o svém synovi a dceři tak, jako by je už nikdy v životě neměl vidět. Poslední věcí, kterou si vybavuji, je nástup zadními dveřmi a několik žen, které dokončovaly úklid kabiny,“ prozradila, když se probrala z komatu.
I přes hrůzostrašný zážitek chtěla Vulovičová opět létat, ale letecká společnost, zřejmě z marketingových důvodů ji její přání neumožnila. Vesna tak začala pracovat jako administrativní pracovnice. V bývalé Jugoslávii se stala hvězdou, vystupovala v televizních pořadech, národ ji miloval.
Vrazi zůstali nepotrestáni
K bombovému útoku se hned ráno po neštěstí přihlásili členové organizace Chorvatského národního odporu, protisrbsky orientované skupiny Ustaša. I přes rozsáhlé pátrání nebyl ale nikdy nikdo dopaden. O této letecké tragédii se na Balkáně mluví dodnes.
Před třemi roky jeden z redaktorů rozhlasové stanice dokonce zpochybnil výsledky tehdejšího vyšetřování a přidal svou teorii, podle které bylo letadlo sestřeleno československou armádou. Sama Vesna Vulovičová tuto zprávu označila za absurdní nesmysl.
Pády se šťastným koncem
● V kategorii rekordních pádů se šťastným koncem drží Vesna Vukovičová s pádem z 10 160 m primát.
● Sovětský poručík M. Šisov přežil v lednu 1942 pád ze zasaženého bombardéru z 6505 m se zlomenou pánví a poraněnou páteří.
● V lednu 1943 vyskočil ze sestřeleného letadla seržant americké armády Alan Magee, aniž si stačil vzít padák. Pád z 6000 m zbrzdila prosklená střecha nádraží ve francouzském St. Nazaire. Byl těžce raněn, ale přežil.
● V březnu 1944 vyskočil nad Německem z hořícího letadla Nicholas Alkemade, příslušník britských RAF, také bez padáku. Pád z výšky 5490 m zmírnila jedle a sníh. Vyvázl bez jediné zlomeniny!
Největší letecké katastrofy na českém (československém) území...
17. 11. 1990
- Dubenec u Dvora Králové
- 6 obětí
- Tupolev TU 154, Aeroflot, nákladní let
28. 7. 1976
- Zlaté Písky, Bratislava
- 77 obětí
- Iljušin Il-18B, ČSA
30. 10. 1975
- Praha-Suchdol
- 75 obětí
- McDonnell Douglas DC-9-32, Jugoslávie
19. 2. 1973
- Praha, Ruzyně
- 66 obětí
- Tupolev 154, Aeroflot, špatné přistání
24. 11. 1966
- Rača, Bratislava
- 82 obětí
- Iljušin Il-18B, Bulharsko
10. 9. 1962
- Újezd u Brna
- 14 obětí
- Avia, ČSA
18. 1. 1965
- Levočské vrchy, Poprad
- 22 obětí
- Douglas DC-3, ČSA
14. 1. 1954
- Hostivice u Prahy
- 15 obětí
- Douglas DC-3, ČSA