Záznam z kabiny letadla s mrtvým pilotem: Poslechněte si, co se tam dělo

Celá republika ve středu sledovala let linky Českých aeroliniií OK 777 z Varšavy, který musel nouzově přistát na pražské Ruzyni kvůli úmrtí kapitána Josefa Váni (†55) na palubě. Deník Aha! získal nahrávku komunikace jeho druhého pilota s řízením letového provozu.
Během letu pravidelné linky ČSA z Varšavy do Prahy zažil druhý pilot v kokpitu letadla něco, co ho zřejmě navždy poznamená. Kapitán letadla Josef Váňa ztratil za letu vědomí a zemřel. V tu chvíli musel kopilot zachovat chladnou hlavu a dopravit pasažéry letadla do bezpečí.
„Mayday, mayday, máme indisponovaného pilota,“ snažil se zřetelně říkat do vysílačky, ačkoliv byly v jeho hlase poznat nervozita a vypjetí. Svoji roli ale zvládl na výbornou, a ačkoliv mu z letiště vzkázali, že situace na připravené ranveji není ideální, přistál hladce. Cestující v letadle navíc neměli tušení, že v kokpitu probíhá nějaké drama.
Tohle je přepis zásadních částí záznamu komunikace letadla s řízením letového provozu.
Druhý pilot: Mayday, mayday, mayday, CSA77E (volací znak letadla – pozn. red.), máme indisponovaného kapitána...
Řídící radar: CSA77E, rozumím, točte doprava, pokles na letovou hladinu 120.
Druhý pilot: Točím doprava, pokles na letovou hladinu... řekněte ještě jednou letovou hladinu. (Druhý pilot je znatelně rozrušený – pozn. red.)
(...)
Druhý pilot: Radare, CSA77E, žádáme zdravotní pomoc pro kapitána.
Řídící radar: CSA77E, rozumím, nyní pokles na letovou hladinu 90.
Druhý pilot: Klesáme na letovou hladinu 90, CSA77E.
Řídící radar: CSA77E, jen pro potvrzení, kapitán je indisponován, je letadlo v pořádku?
Druhý pilot: Potvrzuji, kapitán indisponován, letadlo v pořádku, CSA77E.
Řídící radar: Rozumím.
(...)
Řídící radar: Viditelnost 6 kilometrů, potřebuji vědět množství paliva... vezete nějaké nebezpečné zboží?
Druhý pilot: Počkejte...
Druhý pilot: ...55 pasažérů na palubě, 1200 kilogramů paliva, žádné nebezpečné zboží.
Řídící radar: Rozumím. Kontaktujte věž Ruzyně 118,1, na slyšenou.
Druhý pilot: OK 777 – 118,1, díky, CSA77E.
(...)
Druhý pilot: Věž Ruzyně, CSA77E, mayday, mayday, mayday, mám indisponovaného kapitána, žádám lékařskou pomoc.
Věž Ruzyně: CSA77E, věž Ruzyně, dobrý den, slyšíme mayday, vše je připraveno.
Druhý pilot: Slyším, CSA77E.
Věž Ruzyně: CSA77E, ranvej 31 připravena k přistání, vítr 290 stupňů, 25 maximálně 29 uzlů.
Druhý pilot: Ranvej 31, připravena k přistání, CSA77E. (Hlas pilota slábne, má plno práce s řízením. Následně bezpečně dosedá na ranvej, kapitánovi už bohužel není pomoci. Přesto se k letadlu sjíždějí záchranáři a hasiči.)
Poznámka: Výtah z komunikace pilota s věží, zkráceno o technické údaje.
Celou komunikaci si můžete poslechnout zde: