První supermarket otevřel před 15 lety! A od té doby zdražil o 100 procent | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

První supermarket otevřel před 15 lety! A od té doby zdražil o 100 procent

Tak vypadal první český supermarket.
Tak vypadal první český supermarket. (: ČTK, archiv – Ahold ČR)

PRAHA – Přesně před patnácti lety u nás vyrostl první supermarket, který začal lákat na super nízké ceny. Jmenoval se Mana a byl to vlastně takový »dědeček« dnešních supermarketů a hypermarketů.

Přesně před patnácti lety u nás vyrostl první supermarket, který začal lákat na super nízké ceny. Jmenoval se Mana a byl to vlastně takový »dědeček« dnešních supermarketů a hypermarketů. Téměř všechno zboží v nich bylo až o polovinu levnější než dnes! Zavzpomínejte s Aha! na dobu, kdy se »sámošky« změnily na mamutí obchody, a porovnejte si ceny z roku 1991 s těmi dnešními.

Dnes už si většina lidí nedokáže představit život bez obrovských supermarketů, kde se dá na jednom místě sehnat téměř vše. V současnosti připadá na milion Čechů devatenáct obřích prodejen, což z nás dělá největší »supermarketovou« velmoc ve střední Evropě.

První vlaštovkou byl tehdy supermarket Mana v Jihlavě a hned další týden v Praze. „Byli jsme tenkrát hrozně nervózní, jestli se bude prodejna lidem líbit, v noci jsem ani nemohl spát. Hned ráno se ale mé obavy rozplynuly, lidí byly mraky,“ popisuje začátky první manažer supermarketu Martin Hildemann ze společnosti Ahold, která u nás dnes provozuje například obchody Albert.

A že si nákupy lidé užívali! Při otevírání nových prodejen lákali obchodníci zákazníky například na kávu zdarma a na tehdejší dobu nevídanou kombinaci nízkých cen a »krásnějších« prodejen. Každý týden navíc připravoval supermarket dosud nezvyklou akci – některé druhy potravin zlevnil o několik korun. Lidé se o slevách dozvídali z tehdy průkopnického reklamního letáku. Pamatujete ještě, jak jsme si je tehdy všichni rádi prohlíželi? A dnes jak jsou každému protivné?

Kliknutím zvětšete„Nakupovalo se všechno. Hitem byla jablka jonagoldy, která byla ihned pryč,“ vzpomíná Hildemann.
„Tvrdá konkurence, cenová válka a reklamní kampaně. To všechno k nám postupně pronikalo se vstupem dalších obchodních řetězců, které se začaly o zákazníky doslova rvát,“ komentuje historii supermarketů ekonom Petr Šafránek.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.