7 tipů, jak si vybrat cestovku, která nezkrachuje
Jak si vybrat cestovní kancelář, aby pak nezkrachovala? Jak předem poznat problémovou cestovku? Tyto otázky trápí každého, kdo otevírá katalog s destinacemi a vybírá si, kde bude tentokrát relaxovat. Nabízíme zaručený a osvědčený recept, jak se s tím vypořádat.
Každý rok zkrachuje nejedna cestovka. Jen loni jich bylo 5! V Česku jich je však přibližně 1100, takže se dá správnou volbou vyhnout zbytečným komplikacím.
Jsou skutečně následující tipy zaručené? Jsou. Například vloni zkrachovalá CK Tomi tour, na kterou doplatilo 16 tisíc českých klientů, splňovala prakticky všechna uvedená kritéria.
Čeho byste si měli všímat při výběru:
1. CK je opakovaně propírána v médiích či na internetu, že klienti jsou opakovaně stěhováni nebo neubytováváni v původně objednaných hotelech (může to znamenat, že ubytování není zaplaceno).
2. CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jinou CK nebo jiné firmy.
3. CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny (může to znamenat, že nemůže prodat zájezdy a zároveň má problémy s cash-flow, tak se podbízí za každou cenu).
4. v médiích je zveřejněno, že CK dluží peníze dodavatelům tzn. hotelům, leteckým společnostem atd. nebo svým provizním prodejcům ( problémy s cash-flow).
5. na internetu výrazně převyšují negativní hodnocení CK nad pozitivními - CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá vysokou zálohu (může to znamenat problémy s cash-flow).
6. CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně (může to znamenat, že nemá prodáno dostatečné množství zájezdů).
7. v médiích se mluví o tom, že se majitelé snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem (může to znamenat špatnou finanční situaci).
Zdroj: Asociace českých cestovních kanceláří a agentur