Prokletý stroj Tu-154: Stejné letadlo spadlo i v Praze! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Prokletý stroj Tu-154: Stejné letadlo spadlo i v Praze!

Fotografie
Fotografie (internal)

Pád polského vládního letadla u Smolenska nebyl rozhodně první nehodou tohoto typu letounu. Stejný typ, Tu154, se totiž zřítil dokonce i u nás! A také to bylo při přistání! Na palubě zemřelo 66 cestujících. V plamenech zemřelo i pět členů kapely české zpěvačky Evy Pilarové.

Jednu z prvních nehod tohoto typu stroje zažilo letiště v PrazeRuzyni 19. února 1973, kdy Tu154 společnosti Aeroflot narazilo při přistání do země. Prvotní příčinou byla porucha stabilizátoru, díky níž nemohli piloti zabránit příliš velkému sklopení přídě letadla. Tomu se po nárazu utrhlo levé křídlo, podvozek, levý motor a ocasní plochy. Náraz ale nebyl smrtelný, osudnou pastí se stal až následný požár, při němž se lidé nemohli dostat z letadla. Na místě zahynulo 66 z 84 cestujících. Ti, co přežili, se dostali ven okénkem pilotní kabiny. Strojem měla letět i zpěvačka Eva Pilarová, která ale jen shodou náhod cestovala až dalším spojem.

Vzpomínky Evy Pilarové: Pět kluků uhořelo!

„Stalo se to při cestě z Moskvy do Prahy. Na palubě byla vlastně celá moje kapela, šest skvělých kluků okolo třiceti let. Jenže před přistáním prý letadlo letělo nějak nízko a spadlo, rozlomilo se a začalo hořet. Jen jeden z kluků se z letadla dostal, dokonce měl jen drobné oděrky. Ostatních pět uhořelo. Té zprávě jsem z počátku vůbec nechtěla věřit.“

Eva Pilarová přišla o většinu své kapely.

Další nehody Tu-154

3. června 2001 u Irkutska havaroval letoun Tu154 společnosti VladivostokAvia na lince z Jekatěrinburku do Vladivostoku. K havárii došlo při přistání. Zahynulo všech 136 cestujících a devět členů posádky.

4. října 2001 se zřídil letoun Tu154 při letu nad Černým mořem. Letadlo, které patřilo společnosti Sibir, směřovalo z Tel Avivu do Novosibirska. Zahynulo všech 63 pasažérů a 12 členů posádky. Letoun omylem sestřelila ukrajinská armáda při manévrech na Krymu.

2. července 2002 se v Německu srazil letoun Tu154 z ruského Baškortostánu s nákladním Boeingem 757 společnosti DHL. Na palubě ruského letadla, které letělo z Moskvy do Barcelony, zahynulo 69 osob, z toho 52 dětí.

24. srpna 2004 při havárii letadla Tu154 letecké společnosti Sibir v Rostovské oblasti v Rusku zahynulo 90 lidí. Letadlo letělo z Moskvy do Soči.

22. srpna 2006 v Doněcké oblasti na Ukrajině havaroval letoun Tu154M letecké společnosti Pulkovo při letu z černomořského přístavu Anapa do Petrohradu. Zahynulo všech 160 cestujících a deset členů posádky.

Češi tupolevy vyřadili! Přesto riskuje i naše vláda!

Česká vládní letka již vyřadila ze svého leteckého parku »muzejní« kousky, jako je Tu154, a prezidenta i vládní činitele přepravuje výhradně modernějšími airbusy. Přesto i nám hrozí tragédie jako Polákům.

Stejně jako oni můžeme rázem přijít o vládní elitu a největší bankéře. Ne vždy totiž dodržují základní bezpečnostní pravidlo – létat odděleně. „Často se stává, že v jednom letadle cestují ministři, jejich náměstci a popřípadě byznysmeni,“ potvrdil včera Aha! zdroj z Úřadu vlády. Navíc naši politici si airbusy oblíbili natolik, že je podle vyjádření šéfa vojenské letecké základny v PrazeKbelích Josefa Bejdáka přetěžují. Podle něj oba stroje nalétají ročně 1000 hodin. Výrobce přitom doporučuje maximálně 600 hodin!

„Neexistuje žádný kodex, který by určoval, kolik vládních činitelů smí společně cestovat. Obecně ale platí pravidlo, že smějí v jednom letadle letět maximálně dva nejvyšší ústavní činitelé,“ řekl Aha! tajemník prezidenta Radim Ochvat.

Takhle to vypadá na palubě českého vládního letadla. Václav Klaus má vlastní část letadla, kde se může v klidu věnovat práci nebo relaxaci.

Jak naši činitelé létají:

● Přepravu ústavních činitelů zajišťuje armádní letectvo v PrazeKbelích.

● Vojenské vládní tupolevy vyřadila vládní letka v listopadu 2007.

● Jako poslední z českých politiků se »túčkem« proletěl v únoru 2007 prezident Václav Klaus do Japonska. Tam se stroj porouchal, a tak se vrátil náhradním letounem.

● Naši vládní představitelé létají kanadským letounem CL601 a dvěma moderními Airbusy A319. Využívají také dva tryskáče Jak40 a vrtulník An26B.

Kliknutím zvětšete

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.