LEGENDÁRNÍ PIONÝR SE VRACÍ... Poznáte sedm rozdílů?
Alespoň jednou v životě se na některém z mnoha typů pionýra svezl snad každý. Od roku 1956, kdy se tenhle zázrak techniky začal vyrábět, jich různé socialistické podniky vyrobily na sto tisíc kusů.
● Vyráběl se od roku 1956
● Dnes je na trhu jako horká novinka!
Proto se stal pionýr doslova lidovým vozítkem a jeho popularita rozhodně neklesá. I když potkat na silnici funkční a slušně vypadající stroj, je dnes spíše výjimka. Ale legendární »pincek« v novém kabátě začal po čtyřiadvacetileté pauze opět sjíždět z výrobní linky. Představujeme vám New Pionýr!
Znovuzrození legendární Jawy 555, které se už padesát let říká pionýr, pincek nebo fichtl, má na svědomí majitel jedné úspěšné české firmy dovážející motocykly. Letos na jaře si uvědomil, že pionýr se chystá oslavit padesáté narozeniny, a rozhodl se jeho slávu opět oživit. Během pouhých šesti měsíců se motorka pod názvem New Pionýr (Nový Pionýr) dostala z prvotního návrhu na papíře až do českých prodejen.
S původním strojem ze šedesátých let má New Pionýr společnou hlavně vizáž a dobré jméno, které mu propůjčila současná společnost Jawa. Jinak je to ale moderní stroj postavený podle současných norem, naprosto srovnatelný se všemi ostatními »padesátkami«. Ke koupi je dnes ještě posledních třicet strojů z výroční limitované série 555 kusů. Mají tradiční tmavočervený lak se zlatými linkami, hnědé kožené sedadlo a na zadním blatníku originální červené koncové světlo. Kousek nad ním najdete zlatou plaketu se sériovým číslem, ke které patří ještě certifikát zaručující unikátnost stroje. Sériově vyráběný New Pionýr má oproti těm limitovaným ještě zpětná zrcátka, blinkry a modernější zadní světlo.
Tady je sedm nejdůležitějších rozdílů, kterými se New Pionýr liší od padesát let starého předchůdce.
1. Motor
1956
Půllitrový dvoutaktní jednoválec s nezaměnitelným zvukem a výkonem 1,6 kilowattu.
2006
Licenční půllitrový motor Honda, tentokrát ale čtyřtaktní. Takže místo charakteristického drnčení jen klidně a zhluboka bublá. Při stejném objemu jako jeho předchůdce má navíc o polovinu vyšší výkon. Automaticky na něj dostanete tříletou záruku.
2. Pérování
1956
Starý pionýr měl sice odpruženou přední i zadní vidlici, ale tlumiče se u tak malé motorky považovaly za zbytečný luxus. Svezení tedy připomínalo spíš jízdu na houpacím koni.
2006
Nový Pionýr má teleskopické tlumiče a pérování vpředu i vzadu. Komfortem se proto vyrovná všem ostatním dnešním skútrům.
3. Kapotáž
1956
Ocelové plechy lakované tradiční tmavě červenou barvou.
2006
Umělá hmota ABS, která sice nepůsobí tak poctivě jako plech, má ale spoustu výhod. Je lehčí, bez problémů vydrží i nějaký ten náraz, a pokud praskne, celý díl se dá jednoduše vyměnit. Motorky z limitované řady si zachovaly tradiční tmavočervený lak, ale sériové verze jsou k dostání ve čtyřech odstínech.
4. Sedadlo
1956
Vyráběla se verze s jednoduchým, nebo prodlouženým sedlem, ale stále byla pouze jednomístná.
2006
Za jednomístným sedlem je stejně jako u původního pionýra namontovaný malý plechový nosič. Zdarma ale dostanete také prodloužené sedlo. Nový Pionýr totiž bez problémů uveze dvě osoby.
5. Převodovka
1956
Klasická třístupňová převodovka s nožní řadící pákou a ruční spojkou. »Na trojku« ale pionýru často docházel dech.
2006
Výrazně silnější motor má převodovku čtyřstupňovou, ale stále s nožním řazením. Ostatně automatická převodovka by se k takové retromotorce ani nehodila.
6. Rychlost
1956
Propagační letáky slibovaly cestovní rychlost do 45 kilometrů v hodině, maximálně se mohl starý pionýr rozjet šedesátkou.
2006
Oficiálně uváděných 62 kilometrů v hodině není pro Nového Pionýra problém, ale dokáže jet i o deset víc.
7. Cena
1956
Koncem padesátých let se pionýr prodával za zhruba 2200 korun, přitom průměrný plat byl asi o třetinu nižší, zhruba 1400 korun.
2006
Sériový model New Pionýra vás přijde na 28 tisíc korun, exkluzivní kus z limitované řady na 38 tisíc korun. Při dnešních průměrných platech je tak sériově vyráběný Nový Pionýr cenově dostupnější než jeho slavný předchůdce.
Autor: (jas)
Foto: Motoscoot, archiv