Schumi ještě titul neodepsal: Zrušil dovolenou! Testuje!
MARANELLO/PRAHA – Že by odepsal boj o titul? Ale vůbec! Právě naopak! Pilot formule 1 MICHAEL SCHUMACHER (37) bude bojovat do posledního metru. Nejlepší důkaz: zrušil čtrnáctidenní dovolenou, kterou si před posledním závodem v Brazílii (22. října) plánoval.
Brit Hill varuje: Použije cokoliv, aby se stal mistrem.
Místo toho od pondělí čile testuje na okruhu ve španělském Jerezu.
Poslední testy v životě! „Ještě jedny testy a jeden závod... Na to chci vynaložit všechny svoje síly,“ prohlásil v Jerezu, kde se zdrží až do čtvrtka.
Počty před posledním závodem jsou vskutku jasné: aby Schumacher ukořistil osmý titul, musí vyhrát. A zároveň spoléhat na to, že Španěl Alonso nedojede na bodovaných místech. Tím by smazal desetibodovou ztrátu (on 116 b., Alonso 126), v jeho prospěch by pak hovořil větší počet vítězství (8/7).
Je to vůbec možné?
Historie takový počin už pamatuje. V roce 1986 takhle šťastně ukořistil titul Francouz Alain Prost. Před posledním závodem ztrácel na Brita Mansella sedm bodů. Vyhrál, zatímco Mansell nedojel. Konečné pořadí: 1. Prost 72 body, 2. Mansell 70 bodů.
A že Schumacher je buldočí povaha: „Neustále o sobě pochybuji. Ale jsem rváč. Když už se zdá nějaká situace úplně beznadějná, probudí se ve mně divoký optimismus...“
Totéž si myslí i Damon Hill, který na Schumachera nemá příjemné vzpomínky: v roce 1994 po vyhroceném souboji s ním v posledním závodu přišel o titul...
„Tenhle chlap nikdy nic neodepíše. Nikdy! Jede poslední závod kariéry, a teď přemýšlí, jak to udělat, aby vyhrál a zároveň Alonso nezískal žádný bod. Použije cokoliv. To by totiž nebyl Michael Schumacher...“
Bože! Osudová vada pístu?
SUZUKA/PRAHA – Desítky milionů diváků po celém světě viděly tu neuvěřitelnou smůlu Michaela Schumachera, když ho v nedělním závodu v japonské Suzuce zradil motor.
Takový pech! 111 závodů neměl žádný problém. Až teď. V nejnevhodnější chvíli. Co za to mohlo? Ferrari už v pondělí oznámilo, že analyzovalo všechna data. A na nic se nepřišlo. „Musíme motor rozebrat. Pak dostaneme odpověď,“ řekl sportovní šéf týmu Jean Todt.
A už dnes by mohly být známé výsledky. Živě se však spekuluje, že za závadou může být vadný píst!
Už před prvním závodem v Bahrajnu muselo Ferrari při testech čtyřikrát měnit motor. Další tři během víkendu v Malajsii. Vždy právě kvůli pístu...
Je to jedna z nejdůležitějších součástí motoru formule 1. Jeden takový kus (délka 5 cm, šířka 9,8 cm) stojí 800 eur, v přepočtu cca 25 tisíc korun. Tedy desetkrát víc než běžný sériově vyráběný. Ferrari je dodává jedna firma z německého Stuttgartu. Bez jediného problému. Do uplynulé neděle...
Motor z formule 1: 5000 dílů! A co víc?
MARANELLO/PRAHA – Motor pohánějící formuli 1 (8 válců, obsah 2,4 litru, výkon 750 koní) je vskutku složitá věc:
● Jeden píst se během jediného závodu zasune a vysune zrhuba 800 000 krát.
● Za jedinou vteřinu každý z pístů urazí 40 metrů délky.
● Teplota vody v chladiči dosahuje teploty 115 stupňů Celsia. Teplota oleje zase 100 stupňů Celsia.
● Spotřeba paliva na 100 km činí 65 litrů.
● Motor váží 95 kilogramů. Délka činí 51,8 cm, šířka 55 cm a hloubka 32,5 cm.
● Skládá se z 5000 dílů. Na jeho složení v jeden celek musí tři muži pracovat dohromady tři dny.
● Spotřeba na zkoušky, testy a Grand Prix činí 200 kusů motorů ročně.
Zdroj: Auto Bild
Autor: (ral)