Martina = poklad za 100 milionů?! Jaká je cena zlaté olympijské medaile? Ve vzduchu se vznášejí pohádkové cifry!
Milion a půl má jistý. Tolik korun totiž dostane rychlobruslařka Martina Sáblíková za zlatou medaili z tříkilometrové tratě ve Vancouveru. V banku navíc v dalších dvou jejích závodech (1500 a 5000 m) leží miliony ještě tři! Ale to není všechno, její cena se teď vyšplhá daleko výš. Sponzoři se jen pohrnou, spojit jméno s olympijskou vítězkou, to je skvělý obchodní tah, na který lidi slyší!
A ve vzduchu létají částky se spoustou nul na konci. Až by se z jejich počtu jednomu hlava zamotala... „Martina je svým způsobem poklad. Fenomén k nezaplacení,“ tetelí se David Trávníček z agentury Sport Invest, která Sáblíkovou zastupuje. „Budeli nadále jezdit, budeli dál takhle úspěšná, může vygenerovat skutečně významné prostředky,“ míní. A to jsou desítky, při plánu Martiny bruslit až do pětatřiceti, spíš stovky milionů!
Pivo na rok zdarma od plzeňského Prazdroje, to je jen úsměvné všimné. Zvlášť když ona alkoholu vůbec neholduje. „Ale taťka se o to pivo jistě rád postará...,“ usměje se Martina.
Ona sama bude spíš roztáčet kohouty na bankovních účtech. Okamžitě k výplatě budou nachystány olympijské bonusy, jež její manažeři uzavřeli se sponzory. Tam může jít řádově o stovky tisíc od každého. „Bonusy za olympijské medaile sjednané má. Ne sice ve všech smlouvách, ale má. S každou další medailí vyšší, pochopitelně,“ nastiňuje její manažer David Trávníček, byť důsledně dbá na to, aby nikde byť slůvkem nezavadil o konkrétní sumy.
Další peníze se přikutálejí ve chvíli, kdy se přihlásí noví sponzoři, případně stávající vyjádří zájem prodloužit spolupráci. Sedm reklamních ploch na kombinéze (na OH jezdí bez reklam, olympijská charta nedovoluje prezentaci osobních sponzorů – pozn.) má sice momentálně rozebraných, možnost vloudit se tam ale je. Jen nebude zadarmo.... „Bylo by chybou sponzory odrazovat a říkat, aby se nehrnuli. Vše se dá řešit, některé kontrakty jsou uzavřené dlouhodobě, některé končí...,“ naznačuje Trávníček, jenž si nyní bude přát, aby Martině vyšly i zbývající dva závody a stala se jednou z ústředních protagonistek celých Her. To by ji totiž mohlo vehnat do přízně některé z firem s celosvětovou působností. „To teprve její příjmy vystřelí na několikanásobek!“ ví Trávníček.
Ovšem tabulku nebo graf, kde by prstem spojil úspěch své klientky s jeho hodnotou, nemá. Je to deset milionů za rok? Dvacet? Třicet? „Je to hodně. Ale je třeba taky vidět, že Martina si z toho financuje celou přípravu. A nejen svoji, táhne celou reprezentaci!“ podotýká Trávníček.
Sáblíková sama odhaduje, že rok kvalitní přípravy ji stojí 6,5 milionu. „Podpora rychlobruslení ze strany ČSTV, ČOV a státu je malá až žádná. A jestli tohle Martina svými úspěchy změní, je to ten největší zisk,“ dodává Trávníček.
1,3 milionu diváků u TV!
Jízdu rychlobruslařky Martiny Sáblíkové za olympijským zlatem si nenechalo na programu ČT2 v neděli před půlnocí ujít 1,3 milionu diváků, což je 65 procent všech, kteří v tu chvíli seděli u obrazovek! Sáblíková tak s přehledem trumfla téměř vše, co se v posledních letech na obrazovkách objevilo. Reprízu slavnostního zahájení vancouverských Her sledoval »jen« milion diváků (40 procent lidí u obrazovek), vrchol soutěže oštěpařek na předloňské olympiádě v Pekingu a zlatý hod Barbory Špotákové vidělo 549 000 fanoušků, skiatlon mužů na loňském MS v Liberci v hlavní roli s Lukášem Bauerem sledovalo 750 000 českých diváků. Vyšší rating vykazují v posledních letech pouze úvodní dvouhry finále Davis Cupu mezi Španělskem a Českem, jež alespoň chvíli sledovalo 1,9 milionu lidí.
-
AEGON
Jedna z největších pojišťovacích a investičních společností na světě
Hodnota: 2,5 milionu Kč/rok -
VZP ČR
Zdravotní pojišťovna
Hodnota: 1 milion Kč/rok -
SYNOT TIP
Česká sázková kancelář
Hodnota: 2 miliony Kč/rok -
CRAFT
Výrobce kombinéz a špičkového funkčního prádla
Hodnota: cca 1 milion Kč/rok (materiální vybavení celého týmu) -
OAKLEY
Výrobce špičkových brýlí
Hodnota: cca 0,75 milionu Kč/rok (materiální vybavení+ bonusy za výsledky) -
PHOENIX ZEPPELIN
Výrobce těžké stavební techniky
Hodnota: 1 milion Kč/rok -
VOLKSWAGEN
Německá automobilka
Hodnota: 1,5 milionu Kč/rok (materiální vybavení+ finanční plnění) -
METROSTAV
Developerská společnost a její nejvěrnější partner
Hodnota: 2 miliony Kč/rok -
CELKEM: 11,75 mil. Kč/rok
Dále Sáblíkovou podporují ASC Dukla (zaměstnavatel, armáda), Favorit (výrobce kol), NowiS Team (uskupení trenéra Nováka).
* jedná se o odhady deníku Aha!, přesné sumy manažerská agentura Martiny Sáblíkové úzkostlivě tají
„Martina smí na kombinéze využívat sedmi reklamních ploch. Dá se navyšovat počet partnerů, nikoli však reklamní plocha, tudíž by utrpěla visibilita sponzorů. Plochy na stehnech jsou sice větší, avšak nejsou viditelné ve všech záběrech, tudíž jejich hodnota se dramaticky neliší od ploch na kapuci, ramenou či hrudi.“
David Trávníček
Páni, půl kila na krku!
Hladila ji, leštila a laskala ten kus kovu jako mazlíčka. Zlatá medaile! Vysněná, vydřená. „Je hezčí, než jsem si představovala. A je taky pěkně těžká, už mě z té stuhy bolí za krkem,“ popsala zjevně jedinou hořkost olympijského triumfu Martina Sáblíková. Aby ne, když se na její dívčí šíji pohupovalo půl kila kovu. „Ale budu ji mít na krku i v posteli. Snad se neuškrtím,“ šklebila se už šťastně.
Jaké vlastně je olympijské zlato?
-
500 až 576 g je hmotnost medaile, jde o nejtěžší »metál« v historii.
-
100 mm – takový je průměr medaile.
-
9,5 mm – tloušťka medaile.
-
615 medailí bude rozdáno na olympiádě a 399 na paralympiádě.
-
K výrobě bylo použito 903 kg mědi, 2,05 kg zlata a 1,95 kg stříbra.
-
Nenajdete dvě stejné, každá je originál. Medaile jsou totiž ručně vylomeny z obrovského celku, reliéfu s motivem kosatky a havrana, a pak dopracovány, zprohýbány.
-
30 kroků čítá technologický proces výroby.
A co takhle svatba, princezno?
Chlapi by jí padali k nohám, kořili se, nadbíhali. Kdyby měli šanci! A že by si princeznička Martina se zlatem na krku mohla vybírat! Jenomže v cestě stojí jako královský pantáta nesmlouvavý kouč. Je to tak, Petr Novák nápadníky odhání, zlatá Martina Sáblíková (22) má prý ještě na lásku moře času.
A ona tak miluje zamilované filmy! Přitom doteď nebyla pořádně zabouchnutá. „Chlapi? Dejte pokoj. Já mám svůj tým a tady trenéra,“ odpálí všechny dotazy týkající se možného přítele. Prostě není a ještě nějaký pátek nebude. „Zamiluješ se, a letíš,“ spustí bandurskou Novák. „Může mít přítele, ale nechci, aby se zamilovala, začala bláznit a vykolejilo ji to tak, že zničí všechnu práci,“ dodává pragmaticky.
Sám se kdysi rozvedl, protože sportu dával víc, než snese 99 procent manželek. Žije už skoro deset let s novou partnerkou Jitkou, která mu i odpustí, že je 300 dní v roce s mladou holkou. A že ta umí na kouče udělat sakra žádostivý kukuč...
Aby ne, když ho chce ukecat, musí nasadit ženské zbraně. On jí kromě trenérské autority supluje i tátu a partnera. „Kluci jsou tabu. Musela bych něco šidit. Buď sport, nebo randění. Tohle nechci řešit,“ tvrdí ona rezolutně.
Když je jí smutno, k trenérovi se přitulí, vypláče se. Když se chce pohádat, on je tím hromosvodem. Dá se říct, že vlastně partnera má. Kouč je její oporou. Je na něj jednou milá, druhdy drzá. „Máme dohodu, že na kluky myslet nebudu. Tak snáší moje nálady on.“
Už jsou na sebe tak fixováni, že si postavili vedle sebe baráky! On si ji zkrátka pohlídá, princeznička je nad všechny poklady! Kdyby jí dal kdejakému hejhulovi, srdce mu to utrhne. „Říkám to všem. Když se zamilujete, budete trénovat mizerně, protože v hlavě budete mít tu holku nebo kluka,“ varuje.
Tak své šampiony raději drží v celibátu. To je základ úspěchu. I když musí tu a tam přeslechnout jedovatá rýpnutí – co ti dva spolu mají, že jim to tak klape?