Tak vás šidí hospodští - Deset nejčastějších podvodů
19. února 2010 • 02:00
Náš zákazník, náš pán. Heslo, které v restauracích neplatí. Česká obchodní inspekce (ČOI) v lednu prokázala vážné nedostatky ve více než třetině kontrolovaných restaurací. Nejčastěji byla špatně hmotnost, míra nabízených pokrmů a nápojů, a samozřejmě také útrata. Nejhůře přitom dopadly restaurace v Jihočeském kraji a na Vysočině, kde míra závad činila 76 procent.
-
Podmíráky
Více než dvě třetiny piv se točí pod míru. Hladina přitom musí sahat k rysce.
Aha! radí: Fráze typu »to doběhne samo« ignorujte. Objednali jste si půllitr piva, ne čtyři deci a kopec pivní pěny. -
Ředění vodou
Džusy se ředí vodou, značková cola colovým nápojem za tři koruny. Poslední dobou se stává, že hospodští pančují i pivo – místo dvanáctky natočí desítku a jen na vrchu jí dočepují požadovanou dvanáctkou.
Aha! radí: Každý správný pivař odhalí takto šizené pivo. Máteli sebemenší pochybnost o kvalitě vašeho nápoje, nechejte si ho vyměnit. -
Divné názvy
Prsa paní nadlesní, Rumcajsova směs – minutky s nic neříkajícími názvy často skrývají jen směs zpracovaných zbytků. Nekvalitní či zbylé maso se semele do karbanátků, holandských řízků apod.
Aha! radí: Pozor na hodně pikantní jídla – koření totiž dokáže potlačit chuť starého masa. To samé platí pro nivu. -
Tenký řízek
Řízky či filé se ve strouhance obalí dvakrát. Dostanou se tak na předepsanou hmotnost a celková porce vypadá daleko větší. Často se také při obalování používají jen bílky z vajec.
Aha! radí: Obalit dvakrát je možné jen smažený sýr – to aby při smažení nevytekl. Pokud nemůžete v řízku najít pořádný plátek masa, není chyba u vás, ale na straně kuchaře. -
Obří obloha
Pokud jste si objednali minutku a kuchař nemá zrovna moc masa, vycpe prostor pro maso na talíři oblohou.
Aha! radí: Nechejte si přílohu přinést zvlášť, plně vynikne skutečná velikost pokrmu. V dobrých restauracích obloha na talíři vůbec není – můžete si objednat salát extra. -
Falešný tatarák
Má být z hovězí svíčkové, ta je však pro mnohé restaurace zbytečně drahá, takže zákazník místo ní dostane náhražku v podobě obyčejného hovězího či koňského masa.
Aha! radí: Předem se ujistěte, že tatarák je skutečně z pravé hovězí svíčkové. Pokud vám něco nesedí, jídlo raději vraťte. -
Led v nápoji
Džus nebo kola utopená ve spoustě ledu, v restauracích běžný jev. Nápoje je pak daleko méně a vy si vlastně kupujete jen mraženou vodu.
Aha! radí: Nechejte si led přinést ve zvláštní sklenici. Výjimku lze udělat jen u míchaných nápojů, kde je led součástí receptury. -
Slivky
Obsluha slévá nedopité nápoje, jimiž ředí rozlévané nápoje. Takže třeba kofola chutná po rumu nebo džus po vodce – host před vámi měl míchaný nápoj, ale číšník to nepoznal.
Aha! radí: Pokud váš nápoj podezřele zapáchá, nechte si ho vyměnit, v případě, že se to opakuje, v zájmu svého zdraví raději restauraci opusťte. -
Špatný účet
Pokud se početnější společnost rozjede, není problém připsat na účet pár panáků navíc. Nebo při placení vrchní rychle spočítá účet, připočte něco navíc, zkasíruje a zmuchlaný účet strčí do kapsy, aby ho zákazník nemohl překontrolovat.
Aha! radí: Kontrolujte si každý zásah číšníka do účtenky, závěrečné vyúčtování by měl provést přímo před vámi. Pokud je v restauraci k dispozici elektronická pokladna, všechny položky byste na účtence měli mít rozepsané. -
Jídlo po někom
Někteří kuchaři omývají listový salát, který se vrátil nedojedený. A pak ho dají do oblohy k dalšímu jídlu. To samé se děje třeba i s knedlíky.
Aha! radí: Pokud je kuchař pečlivý, nepoznáte to. Jedinou radou je nedojedené knedlíky překrojit, aby se alespoň nedostaly k dalšímu hostu.