Vesmír je plný českých hvězd! Podívejte se! | Ahaonline.cz

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Vesmír je plný českých hvězd! Podívejte se!

(Aha! – Petr Novotný, Martin Pekárek, Marek Pátek, ara)

Vesmírem se pohybuje množství planetek (asteroidů), z nichž několik stovek nesou jména slavných Čechů. Každý objevitel dosud nepojmenované planetky má totiž právo navrhnout příslušné komisi i její jméno.

Některá jména českých velikánů překvapivě navrhli nejen Češi, ale i zahraniční objevitelé. Například jméno planetky Fučík po komunistickém novináři navrhla ruská astronomka. Vesmírem necestují jen planetky se jmény známých osob, ale i vesmírná tělesa pojmenovaná podle institucí, oblastí nebo měst. Například Semafor, Praha, Slavia. Nedělní Aha! připravilo vybraný přehled planetek nesoucích jména známých Čechů z historie i současnosti.

Kliknutím zvětšete
Co jsou to planetky

Jsou to shluky skal o velikosti desítek metrů až stovek kilometrů, obíhajících kolem Slunce po drahách podobných většinou planetárním. Nejvíce z pozorovaných planetek se nachází mezi drahami Marsu a Jupiteru, ale také za drahou Neptunu. Některé se přibližují k Zemi, na kterou mohou dopadnout, často i v podobě úlomků. Několikakilometrové objekty mohou naší planetu i vážně ohrozit.

Kdo je může pojmenovat

Každý, kdo novou planetku objeví, může rozhodnout i o jejím názvu. Komisi pro jména malých těles navrhne jméno, které musí splňovat daná pravidla. Čeští objevitelé jsou v tomto směru dost aktivní.

Co musí jméno splňovat