Michal Hradský: Dělá sporťáky! Ze starých škodovek!
SMRŽOVKA – Byl jeden favorit, který si již své odjezdil a čekalo ho už jen potupné slisování v kovošrotu. Jenže díky nápadu techniků z malé firmy na severu Čech dostal šanci na druhý život.
Jeho motor, převodovka, podvozkové díly a další součástky poslouží ve zbrusu nových sportovních kabrioletech Kaipan 14.
Kaipan 14 je jedním ze tří v současné době vyráběných modelů automobilky. Kaipan 57 má motor 1,8 turbo ze Škody Octavie a má pohon zadní nápravy, Kaipan 14 je převlečený favorit a nejnovější model Kaipan 15 skrývá díly z fabie. Od Kaipanu 14 se rozeznává prakticky jen díky vyššímu čelnímu sklu a možností nasazovat plátěnou střechu.
Jak vznikne nové auto
Deník Aha! v malé továrničce v severočeské Smržovce zjišťoval, jak přeměna ze staré škodovky na sporťák probíhá.
1. Rozebrání vraku
Většinou si lidé starého favorita rozmontují sami. Použije se motor, převodovka, nápravy, brzdy, řízení, řazení, výfuk, nádrž, elektroinstalace a některé další díly.
2. Výroba rámu
Svařuje se z kvalitních ocelových profilů, které se předem nařežou na patřičné rozměry.
3. Výroba karosérie
Dělá se z laminátu. Podle přání zákazníka se pak stříká na požadovanou barvu. „Neděláme jen ošklivé barvy,“ podotýká majitel automobilky ze Smržovky Michal Hradský.
4. Sestavování nového vozu
Kromě dílů z favoritu se používají světlomety od specializovaného výrobce, sedačky vlastní výroby, stejně jako rám čelního skla, volant od firmy dodávající díly pro tuningové úpravy. Práce trvá několik stovek hodin.
5. Zkušební jízda
I když si zákazník vůz sestavuje sám, stejně musí přijet do Smržovky na kontrolu, než auto dostane značky a může na silnici.
Technické údaje:
Délka 3815 mm
Šířka 1640 mm
Výška 1220 mm
Hmotnost 659 kg
Max. rychlost: 140 km/h
Spotřeba: 6,8 l/100 km
Cena zákl. stavebnice: 157 000 kč
Autor: RADEK PECÁK
Foto Aha! – Karel Pecák