Pánem silnice bude... chodec! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Pánem silnice bude... chodec!

V roce 2007 došlo ke 116 nehodám chodců a tramvají. Pokud začne platit novela silničního zákona, mělo by se toto číslo snížit.
V roce 2007 došlo ke 116 nehodám chodců a tramvají. Pokud začne platit novela silničního zákona, mělo by se toto číslo snížit. (Aha! – Petr Novotný)

PRAHA – Řidiči automobilů už si na přednost pro chodce za téměř dva roky zvykli. Brzy podobnou zkušenost mohou pobrat i řidiči tramvají. Podle připravované novely silničního zákona jim totiž pomine absolutní přednost.

Řidiči automobilů už si na přednost pro chodce za téměř dva roky zvykli. Brzy podobnou zkušenost mohou pobrat i řidiči tramvají. Podle připravované novely silničního zákona jim totiž pomine absolutní přednost. I oni budou muset před přechodem zastavit a chodce pustit. Přestože mají delší brzdnou dráhu...

O návrzích momentálně diskutuje více než třicetičlenná komise dopravních expertů. Termín posouzení návrhů: Konec února 2008. Samotná novela by pak mohla začít platit v lednu roku 2009.

Návrhů je několik stovek, mezi ty nejdůležitější ale patří zrušení termínu »osoba blízká«. Za dopravní přestupky by tak nově zodpovídal majitel vozidla, nikoliv řidič.

Dalším z hlavních návrhů je zmíněné zrušení přednosti tramvají před chodci. Důvodem je zvýšený počet nehod.
To se ale vůbec nelíbí tramvajákům. Pražský dopravní podnik například tvrdí, že změna bude nebezpečná jak pro pěší, tak pro cestující ve vagonech. „Pokud by k takové změně došlo, stanou se řidiči tramvají nejohroženější řidičskou skupinou v Česku při nehodách s chodci,“ upozornil ředitel DP Praha Martin Dvořák. Experti navíc upozorňují na riziko delší brzdné dráhy mohutných strojů (jeden prázdný vagón váží kolem 20 tun). „Auto se navíc chodci může vyhnout. Tramvaje nikoliv,“ upozorňuje i Václav Špička z Autoklubu.

Co může být v novém zákonu

TRAMVAJE přestanou mít přednost před chodci. Mají sice delší brzdnou drá-hu, ovšem ani tak by nemělo docházet k blokování dopravy.

KAMIONY nebudou smět na dálnicích jezdit v levém pruhu. A to ani při předjíždění.

ZRUŠÍ SE INSTITUT »osoby blízké«, za vozidlo (a případné přestupky) bude zodpovídat jeho vlastník.

SEMAFORY by měly blikat. Zelená se rozbliká krátce předtím, než padne oranžová. Pokud se na přechodu pro chodce rozbliká zelený mužíček, bude to znamení, že brzy padne červená a že by chodci už neměli vstupovat do silnice.

ZAKÁZAT BY SE MĚLO PŘEDJÍŽDĚNÍ v křižovatce, i když to bude na hlavní silnici.

Co by se ještě mohlo změnit
(návrh Aha!)
  • Povolit hranici alkoholu (0,2 promile). Teprve od této výše jsou totiž lékaři schopni prokázat ovlivnění schopností řidiče alkoholem.
  • Přísněji postihovat (obodovat) například nedání znamení o změně směru jízdy. Zvláště při jízdě na silnicích s více souběžnými pruhy přejíždění bez dávání znamení vytváří mnoho nebezpečných a kolizních situací.rušit bodový postih za nerozsvícená světla za dobré viditelnosti.
Dopravní expert Stanislav Huml: Hlídal by i nováčky

Zrušení termínu »osoba blízká« je podle dopravního experta Stanislava Humla největší prioritou novely silničního zákona.

Co je podle vás absolutní prioritou, co by měla novela zákona přinést nového, nebo změnit?
„Je to právě změna institutu »osoby blízké«. Nerušil bych ji úplně, ale na druhou stranu bych úředníkům umožnil uložit pokutu vlastníkovi vozidla, pokud se zjistí, že s ním někdo špatně parkoval nebo jel příliš rychle. Nemusela by být tak vysoká, jako když se zjistí přímo viník a také by se vlastníkovi neodbíraly body.“

Jste pro zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích?
„To je velmi složité. Jsem spíše proti, i když si na druhou stranu uvědomuji, že s moderními automobily bezpečná jízda rychlostí 150 či 160 km za hodinu není problém. Jenže je nutno se přitom na řízení opravdu koncentrovat. A tady je podle mě problém, protože mnoho řidičů kromě řízení na dálnici ještě telefonuje, kouří či svačí.“

Jste pro nějaké omezení vůči mladším řidičům?
„Ano. Nezaváděl bych nějaká drastická opatření, ale dovedl bych si představit, že by například na dálnici mohli řídit jen v doprovodu zkušeného řidiče. Nebo že by se pravidelně podrobovali nějakým přezkoušením.“

Nedomníváte se, že by měl bodový systém mít i nějaké motivační prvky?
„Určitě pouze represe není samospasitelná. Například by se řidičůmprovinilcům mohly body vracet za absolvování školení, kurzu bezpečné jízdy a podobně.“

Jak to chodí v Evropě?

POLSKO:
Vláda projednává novelu zákona, podle níž by vám mohla policie nenávratně zabavit vůz, pokud vám naměří víc než půl promile alkoholu v krvi či pojedete pod vlivem drog. Zabavené vozy by se pak prodávaly v aukcích.

BULHARSKO:
Výstražný zvukový signál se smí používat jen v krajní nutnosti.

NORSKO:
Tramvaje mají přednost za jakékoliv situace.

PORTUGALSKO:
Cizincům je zabaven vůz v případě, že odmítnou zaplatit uloženou pokutu.

ŠVÝCARSKO:
Od roku 2007 se za těžší přestupky platí pokuty podle výše výdělku.

VELKÁ BRITÁNIE:
Pokud překročíte určitou hranici alkoholu v krvi, můžete jít až na půl roku do vězení.

CHORVATSKO:
Noví řidiči s průkazem do dvou let jeho platnosti musejí dodržovat snížené rychlostní limity, např. 110 km/h na dálnici.

ŠVÉDSKO:
Noví řidiči mají průkazy první dva roky na zkoušku, během té doby může být i malý přestupek důvodem k žalobě.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.