Nafta je dražší než benzin: Jak dlouho ještě? A kde natankovat nejlevněji?
Všechno je vzhůru nohama! Tradičně dražší benzin je totiž v Česku poprvé od jara 2015 výhodnější než nafta! Vypovídá o tom aktuální statistika společnosti CCS. V průměru majitel dieselového motoru natankuje litr za 33,77 koruny, zatímco litr benzinu stojí 33,69 korun.
CCS. V průměru majitel dieselového motoru natankuje litr za 33,77 koruny, zatímco litr benzinu stojí 33,69 korun.
Není vyloučeno, že majitelé aut, kteří dali přednost úspornějšímu dieselu, toho začínají litovat. Stíhá je totiž jedna pohroma za druhou. Krom zvyšujících se cen na ně totiž dopadl také skandál automobilky Volkswagen, když se provalilo, že podváděla s emisemi. Za to se ji část majitelů nafťáků rozhodla zažalovat. V sousedním Německu zašli tak daleko, že starším dieselům zakázali jezdit v některých větších městech. Dieselové motory proto vycházejí z kurzu – Porsche oznámilo letos v září, že diesely u nich končí definitivně.
Bude lépe, pak zas hůř…
V Česku se teď kvůli cenám jízda prodraží. Podle odborníka Borise Tomčiaka ze společnosti Finlord se sice blýskne na lepší časy, nafta však zůstane dražší než benzin. „V následujících dnech ceny nafty klesnou asi o 10 haléřů na litr, a u benzinu to bude dokonce o dvacet haléřů,“ řekl Aha!. A dlouhodobý výhled? Jednoduše řečeno: nic moc. Už od poloviny příštího roku se totiž opět očekává zdražení, zhruba třicet haléřů na litr, kvůli očekávanému zdražování ropy.
Pro a proti
* I když jsou dieselové motory úspornější, svoji roli hraje i skutečnost, že pokud se s nimi najezdilo méně kilometrů, provoz se prodražil kvůli nákladnější údržbě.
* Pořád je dieselový motor výhodou, najezdí-li řidič 20 tisíc a více kilometrů ročně, což je průměr. A s dalšími najetými kilometry navíc se ekonomika provozu může ještě zlepšit.
* Aby to nebylo tak jednoduché, od roku 2010 má každý nafťák v Evropě povinně filtr pevných částic, který provoz prodražuje – jeho výměna je i desetitisícovou záležitostí.
* Po naftě volají experti na bezpečnost v dopravě. Při nehodě je totiž u dieselu menší pravděpodobnost vzniku požáru a výbuch je prakticky vyloučený.
Nejdráže je v Praze, nejlevněji v Jihočeském kraji
kraj natural 95 nafta
Praha 34,46 Kč 34,38 Kč
Jihočeský 33,25 Kč 33,44 Kč
Jihomoravský 34,04 Kč 34,04 Kč
Karlovarský 33,53 Kč 33,49 Kč
Královéhradecký 33,38 Kč 33,45 Kč
Liberecký 33,48 Kč 33,56 Kč
Moravskoslezský 33,52 Kč 33,58 Kč
Olomoucký 34,06 Kč 33,93 Kč
Pardubický 33,50 Kč 33,66 Kč
Plzeňský 33,78 Kč 34,05 Kč
Středočeský 33,99 Kč 34,01 Kč
Ústecký 33,13 Kč 33,50 Kč
Vysočina 34,11 Kč 34,22 Kč
Zlínský 33,42 Kč 33,50 Kč
celorepublikový průměr:
Česko 33,69 Kč 33,77 Kč
Zdroj: CCS
Experti vysvětlují: Může za to zima i výpadky
Boris Tomčiak (32), analytik společnosti Finlord
„Se začátkem zimy se ceny nafty tradičně zvyšují. Je to způsobeno tím, že v rafinerském cyklu má nafta stejné místo jako lehký topný olej, který se ve velké části západní Evropy používá k topení. A rafinerie vyrobí buď naftu, nebo topný olej. Dieselová auta jsou na ústupu z několika důvodů. Stejný vůz s benzinovým motorem bývá levnější. A maloobjemové benzinové motory s turbem bývají velice úsporné. Myslím si, že třeba v roce 2025 to bude tak, že kdo si bude chtít připlatit, aby měl auto s levnějším provozem, pořídí si elektromobil, diesely v té době budou na ústupu.“
Ivan Indráček (55), předseda představenstva SČS - Unie nezávislých petrolejářů ČR
„Ceny nafty rostou během každé zimy, letos se ale situace zhoršila kvůli výpadku německé rafinerie v blízkosti hranic s Polskem. Ta má pro ilustraci stejnou výrobní kapacitu, jako všechny české rafinerie dohromady. A takový výpadek musí být znát samozřejmě v celém regionu střední Evropy. Na všem se podepisují pochopitelně i ceny ropy. Na cenu ropy se samozřejmě spekuluje, a ještě než surovina doputuje k zákazníkovi, na komoditních burzách změní majitele v průměru dvaapůlkrát.“