Přelomový rozsudek německého soudu: STOP dieselům!

Ještě letos se vám může stát, že vás do některého z německých měst nepustí, pokud budete řídit auto s naftovým motorem! Spolkový nejvyšší správní soud v Lipsku v úterý rozhodl, že tyto zákazy jsou právně přípustné!
Velký tlak na omezování či zákaz naftových motorů vypukl naplno po emisním skandálu automobilky Volkswagen v září 2015. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí tehdy obvinila Volkswagen, že do naftových vozidel instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut a vedl k řadě žalob a k drakonickým pokutám pro koncern.
Nejen Německo
Zákazy jízdy některých dieselových aut v Německu hrozí proto, že ve zhruba 40 tamních městech jsou dlouhodobě překračovány hraniční hodnoty oxidů dusíku (NO2). Kromě Stuttgartu a Düsseldorfu se o zákazu hovoří i v dalších městech, jako jsou Mnichov, Berlín nebo Kolín nad Rýnem, která jsou nejvíce znečištěna.
Ještě letos mohou vidět »stopku« vozy splňující jen emisní normu Euro 4 (a starší), zákazy pro normu Euro 5 smějí padat od září 2019 a jen majitelé nejnovějších aut (Euro 6) by měli být z obliga. Mimochodem těch je v Německu jen asi 2,7 milionu z 15 milionů registrovaných »nafťáků«, tedy 18 procent!
Podobně uvažují i jinde v Evropě: Madrid nebo Oslo chtějí zcela zakázat vjezd automobilů do center měst bez ohledu na druh motoru a některé země již plánují zakázat prodej aut se spalovacími motory a přejít plně na elektřinu.
Jak jsme na tom v Česku?
K 31. prosinci 2017 bylo podle údajů Svazu dovozců automobilů v ČR registrováno celkem 5 592 738 osobních aut. Z toho připadalo 62,5 procenta na benzinové motory, 36,9 procenta na naftové. Počet vozidel s dieselovým motorem se oproti roku 1994 zvýšil více než desetkrát.
Klesnou na ceně
Rozsudek z Lipska bude mít vliv i na Českou republiku, kam může směřovat řada starších naftových aut z Německa, kde už nyní výrazně ztrácejí na ceně a i poptávka po nich rapidně klesá.