Michal Widenský (55): Tohle je Masarykova »hispanka«...23x zmenšená! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pondělí 4. března 2024

Svátek slaví Stela, zítra Kazimír

Michal Widenský (55): Tohle je Masarykova »hispanka«...23x zmenšená!

Při montování většiny dílů se Michal Widenský neobešel bez lupy.
Při montování většiny dílů se Michal Widenský neobešel bez lupy. (Foto Aha! – Jitka Pecharová)

Malý model limuzíny Škoda Hispano-Suiza užívané prezidentem Masarykem vyrobil sběratel starých hraček Michal Widenský (55). Před dokončením drobností jej poprvé ukázal deníku Aha!. 

Unikátní 23násobnou zmenšeninu auta, ve kterém se vozil Tomáš G. Masaryk (†87) od května roku 1926, kdy ho dostal v Lánech jako první uživatel a měl ho dlouhých 10 let, vyráběl Widenský několik měsíců. Dá se říci, že podobně dlouho trvala i výroba velké Škody Hispano-Suiza. Od objednávky vozu prezidentskou kanceláří do jeho dodání uběhlo téměř 10 měsíců.

Z dobového materiálu

Model vytvořil Widenský přestavbou vraku autíčka z 20. let německé výroby, které se svojí podobou nejvíce přibližovalo typu Masarykovy limuzíny. „Musel jsem udělat kola, která chyběla, sedadlo, blatníky a další části, které jsem vyráběl z dobového materiálu, takže je to veterán-hračka. Třeba okna jsou ze skla z fotodesek z 20. let a i žárovky, pocházejí z dobové železnice a stále svítí,“ řekl sběratel, strojař a pracovník Muzea technických hraček ve Velvarech. Vytvořením 21 centimetrů dlouhého autíčka chtěl oživit vzpomínku na nejvýznamnějšího prezidenta v historii Československa v roce 100. výročí od vzniku republiky.

Okřídlený šíp a čáp

Michal Widenský se snažil jít do nejmenších detailů, a tak ho čekalo například titěrné zpracování dvou znaků na předku auta. Loga Škody v podobě okřídleného šípu a znaku ve tvaru letícího čápu španělské firmy Hispanzo-Suiza, od níž Škodovka v roce 1924 koupila licenci pro výrobu této limuzíny. To vysvětluje i název auta.

V ceně několika domů

Škoda Hispano-Suiza byla ve své době nejluxusnějším a největším vozem, který se u nás vyráběl. Skoro pět metrů dlouhé auto pro Masaryka stálo údajně 280 tisíc korun, za což se tehdy dalo koupit několik domů (pro srovnání: ROČNÍ plat učitele tehdy byl 12 000 Kč a úředníka 9000 – 14 000 Kč). Motor měl objem 6,6 litrů a výkon 100 koní a spotřeba přes dvě tuny vážícího vozu činila 25 litrů na 100 kilometrů. Převodovka byla třístupňová a vůz jezdil maximální rychlostí 140 km/hod.

Víte, že...

...v letech 1926 až 1929 bylo vyrobeno 100 vozů Škoda Hispano-Suiza, na světě se jich údajně dochovalo pět? Kde skončil ten Masarykův, není jasné. Model veterána bude poprvé vidět na expozici Dioramata, stroječky – hračky v Regionálním muzeu v Litomyšli od 4. května.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.