Lékař se snáší z nebe: V Česku už 30 let!

Náhlý kolaps, autonehoda, úraz, poranění v nepřístupném terénu – stav pacienta je tak vážný, že je ho potřeba dostat na specializované pracoviště nemocnice v co nejkratší době. Sanitka by jela dlouho, v ten okamžik nastupují letečtí záchranáři.
V tehdejším Československu začali doktoři létat ve vrtulnících před 30 lety, 1. dubna 1987. Posádky nad Českem nalétají ročně 300 až 400 hodin. „Za poslední dva roky to znamená průměrně 500 vzletů za rok,“ uvedla mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová. Jejich hlavním úkolem je dopravit zraněného co nejdříve do nemocnice se zachováním životních funkcí a tak, aby si cestu ideálně ani nepamatoval a netrpěl bolestí. „Piloti vybavení brýlemi pro noční vidění mohou létat bez ohledu na podmínky viditelnosti. Problémy nám dělá pouze extrémní počasí, třeba déšť a mráz,“ prozradil Aha! Tomáš Jirman, vedoucí technického odboru Letecké služby Policie ČR.
Probouzí i mrtvé
I při extrémně náročné práci se občas vyskytne neuvěřitelná situace. Tomáš Jirman popsal případ, při kterém se záchranářům podařilo probudit člověka, který byl v nemocnici prohlášen za mrtvého a převážen coby dárce orgánů. „Ve vrtulníku se probral a náhle se nevědělo, kam s ním,“ vzpomněl. Původní ani cílová nemocnice ho živého přijmout nemohly, záchranáři tak kroužili hodinu nad Prahou, než nemocného přijal jiný špitál. Život mu ale zachránit nedokázali, po pěti dnech zemřel »podruhé«.
První pacient už v roce 1956 ...a pak dlouho nikdo
27. srpna 1956 – byl letecky přepraven do nemocnice historicky první pacient v Československu. Šlo o muže, který byl transportován vrtulníkem Mil Mi-4 z Terezína do Ústřední vojenské nemocnice v Praze-Střešovicích. Letecká záchranná služba tehdy ještě neexistovala, ani se o ní neuvažovalo. 1985 – nastala změna, na mezinárodním kongresu záchranných služeb AIRMED 85 byla vyslovena myšlenka zřízení celoplošné letecké záchranky. 1987 – počítalo se s 12 základnami letecké záchranky po celém území Československa, tedy i Slovenska. 1. dubna 1987 – začal létat vrtulník Mi-2 s volacím znakem Kryštof 1. Základnu měl v Praze, obsluhoval i Středočeský kraj. Prvního maroda převážel hned v 7:15 hodin. 1992 – v tehdejším Československu fungovalo 18 základen, původní plán byl překonán. 2017 – V České republice je nyní 10 základen vrtulníkové záchranky.
Jak je Česko pokryté?
V Česku funguje deset stanic pro leteckou záchrannou službu. Provozuje je policie, armáda a tři soukromé služby. Volací znak záchranářských vrtulníků je Kryštof. Působnost konkrétní záchranné služby určuje kruh o poloměru cca 70 km, a to tak, aby do nejvzdálenějšího bodu dorazil vrtulník za 18 minut. Pokud bydlíte v nevykrytých místech na mapě, nemusíte mít strach. Na místo přiletí vrtulník z nejbližší stanice a je dohoda, p j j hoda, že vypomoci mohou i zdravotníci ze zahraničí. V místech, kde se překrývají, vzlétne vždy vrtulník, který je blíž.