SMRT KVŮLI DRÁTŮM - Řidiče uškvařilo 22 tisíc voltů!
OSTRAVA – Osudnou se stala pondělní pracovní směna řidiči (50) nákladního auta na stavbě dálnice D 47. Na staveništi víceúrovňové křižovatky na ulici Rudná zavadil korbou svého vozu o dráty vysokého napětí. Smrtelná dávka elektrického proudu ho zasáhla ve chvíli, kdy vyskočil z kabiny hořícího auta.
Řidič nákladního vozu MAN nasypával mokrou zeminu v místě, kde vznikne nájezd na dálniční přípojku. Motor a pneumatiky začaly hořet, když se korba dotkla drátů elektrického vedení. „Možná by přežil, kdyby zůstal sedět v kabině a nesnažil se dostat z auta ven,“ říkají muži, kteří tragédii viděli na vlastní oči. I oni pracují na stavbě silnice, ale jsou zaměstnanci jiných firem. Nic dalšího k neštěstí ale šokovaní muži říci nechtějí…
Přestože lékařská záchranka dorazila na místo během několika minut, muže, kterého zasáhlo 22 tisíc voltů, už se oživit nepodařilo. „S hašením samotného vozidla nemohli naši muži začít okamžitě. Museli jsme počkat, až elektrikáři vysoké napětí odpojí,“ řekl mluvčí hasičů Petr Kůdela. „Zjišťujeme, zda někdo řidiče při práci pod vedením vysokého napětí navigoval,“ dodal policejní vyšetřovatel Roman Merta.
Proč ho proud zabil?Kdyby řidič zůstal sedět uvnitř kabiny vozu, nic by se mu nestalo. Automobil je tzv. Faradayova klec. V roce 1845 objevil anglický fyzik Michael Faraday zvláštní jev: elektrický náboj se soustředí pouze na povrch vodiče, nikoliv na jeho objem. Uvnitř vodiče tedy nepůsobí žádné elektromagnetické pole nebo elektrické pole. Automobil proto může posádku chránit například před účinky blesku. Proud je veden karosérií, nikoliv těly posádky.