Nejoblíbenější světové diety, které drží i celebrity - Odborníci říkají: Jen některé jsou účinné, jiné škodí! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 25. června 2024

Svátek slaví Ivan, zítra Adriana

Nejoblíbenější světové diety, které drží i celebrity - Odborníci říkají: Jen některé jsou účinné, jiné škodí!

Odborníci tvrdí, že nejlepší dietou je střídmost v jídle a dostatek pohybu.
Odborníci tvrdí, že nejlepší dietou je střídmost v jídle a dostatek pohybu. (: Profimedia.cz, ara)

PRAHA – Zhubnout, nebo alespoň udržet svoji hmotnost! Po tom toužíme všichni, a tak se často obracíme k dietám, které drží a doporučují filmové a pěvecké hvězdy či další známé osobnosti. Jsou tyto diety ale skutečně účinné?

Zhubnout, nebo alespoň udržet svoji hmotnost! Po tom toužíme všichni, a tak se často obracíme k dietám, které drží a doporučují filmové a pěvecké hvězdy či další známé osobnosti. Jsou tyto diety ale skutečně účinné? Nedostaví se po nich tolik obávaný jojo efekt (návrat na původní váhu, nebo dokonce zvýšení původní hmotnosti)? A nepoškodíme si jejich držením zdraví? Na to nám odpověděli dva přední čeští odborníci – profesor Libor Vítek, vedoucí Hepatologické laboratoře Ústavu klinické biochemie a laboratorní diagnostiky 1. LF UK, a PharmDr. Martin Staněk, farmaceut specializující se na problematiku výživy a léčbu obezity.

Dělená strava
  • Kdo ji drží:
    herečka Elizabeth Hurley (43)
  • V čem spočívá:
    Propagátoři této diety říkají, že tělo jídlo výhodněji zpracovává, když od sebe oddělujeme potraviny živočišného původu a potraviny rostlinné. V praxi dodržujeme den »kytičkový«, kdy se jí zelenina a luštěniny, a »zvířátkový«, kdy je povoleno maso a mléčné výrobky.
  • Co na to odborník Martin Staněk:
    Dělená strava je zbytečnou komplikací života, pokud jako alternativu doporučíme obyčejnou střídmost a zdrženlivost ve stravování. Pro dospělého člověka nepředstavuje žádné zdravotní riziko a může vést ke zlepšení zdravotního stavu lidí s nadváhou a pomoci od zažívacích obtíží. To však lze střídmostí dokázat také.
Dieta podle krevních skupin
  • Kdo ji drží:
    herec Hugh Grant (48)
  • V čem spočívá:
    Strava by podle tohoto programu měla být volena s ohledem na krevní skupinu jedince. Vychází totiž z předpokladu, že krevní skupiny se vyvinuly v různých stadiích vývoje člověka (lovec, nomád, pastevec), ve kterých byly odlišné stravovací zvyklosti. Budeteli tedy jíst podobné věci jako vaši předci, budete mít rychlejší metabolismus a nižší hmotnost.
  • Co na to odborník Libor Vítek:
    Tato dieta zcela postrádá jakékoli vědecké opodstatnění a neexistuje v lékařském světě odborník na výživu, který by tento typ diety uznával. Navíc odborníci na genetický vývoj nahlížejí na evoluci krevních skupin zcela jinak. Podle objektivních dat je nejstarší krevní skupinou skupina A (a nikoli krevní skupina 0, jak je uváděno propagátory této diety). Naprosto také chybí jakýkoli důkaz o pozitivním vztahu mezi dietou podle krevních skupin a výskytem jakýchkoli nemocí člověka. Dále existují oprávněné obavy z možných rizik zejména dietních programů pro jedince s krevními skupinami 0 a A, protože významně omezuje konzumaci některých důležitých skupin potravy. Například zákaz mléčných produktů vede často k nedostatku vápníku, což s sebou nese riziko osteoporózy (řídnutí kostí s jejich zvýšenou lámavostí), omezení masa s sebou zase nese riziko nedostatku železa, což může vést i k rozvoji chudokrevnosti (anémie).
Jednodruhová dieta
  • Kdo ji drží:
    herečka a zpěvačka Jennifer Lopez (39)
  • V čem spočívá:
    Po celý den můžete jíst jen jednu vybranou potravinu, např. kuřecí nebo hovězí maso, celozrnné těstoviny, netučnou rybu či co vás právě napadne.
  • Co na to odborník Martin Staněk:
    Zhubnutí nemusí být kosmicky rychlé a závisí také na velikosti porce a na zvolené potravině. Nevede ke změně stravovacích návyků, a proto je třeba ji odmítnout. Krátkodobě uškodit nemůže. Dlouhodobě by mohla přinést určité zdravotní komplikace.
GLYX dieta
  • Kdo ji drží:
    herečka Renée Zellweger (39)
  • V čem spočívá:
    Třídí jídla podle »glykemického indexu« (GLYX), každá potravina má číslo mezi 1 a 120. Jezte potraviny s hodnotou GLYX pod 50. Volte přírodní potraviny. Hladovět je ale přísně zakázáno!
  • Co na to odborník Martin Staněk:
    Glykemický index, odborně označovaný zkratkou GI, je velmi přeceňován a je zástupným problémem, pokud se budeme nadále přejídat a nebudeme dbát na přiměřený příjem sacharidů a tuků. Glykemický index potravin můžeme snížit dostatečnou konzumací rozpustné vlákniny, třeba jako doplňku stravy. Současné vědecké poznatky o GI jsou naprosto nedostatečné k tomu, abychom podle nich dělali nějaké zásadní dietní doporučení. GI je zneužíván ke komerčním zájmům.
South-Beach dieta
  • Kdo ji drží:
    bývalý prezident USA Bill Clinton (62)
  • V čem spočívá:
    V omezení přísunu sacharidů! Tento dietní program je založen na konzumaci správných bílkovin a tuků. Omezte rýži, těstoviny a bílý cukr. V první fázi se silně potlačí veškeré sacharidy (tedy žádné brambory, bílý chléb, pizza, nudle či světlé pečivo), ve druhé jedinec omezí jejich konzumaci na potraviny s nízkým glykemickým indexem. Jíst musíte pětkrát denně.
  • Co na to odborník Libor Vítek:
    Dieta s nízkým obsahem sacharidů (cukrů) preferuje příjem ovoce, zeleniny, vlákniny a bílého masa, omezuje potraviny s vysokým glykemickým indexem (tedy ty, které zvyšují hladinu glukózy v krvi). Platí pro ni ale, že vysoký příjem tuků k hubnutí opravdu nevede.
Atkinsova dieta
  • Kdo ji drží:
    herečka Catherine Zeta-Jones (39)
  • V čem spočívá:
    Tuky jsou povoleny, bílkoviny také, vyhýbejte se jen cukrům! Tato dieta vyvolává četné spory o své účinnosti. Na rozdíl od ostatních diet totiž neomezuje konzumaci nasycených tuků, ale snaží se vyloučit potraviny obsahující naopak ty nenasycené.
  • Co na to odborník Libor Vítek:
    Typická vysokotuková dieta, jejíž účinnost spočívá ve faktu, že lidé nemohou neomezeně přijímat tučná jídla a v konečném důsledku omezí spotřebu kalorií. Podle Atkinse dieta, která vede k omezení příjmu sacharidů (cukrů), má za následek zvýšené spalování tuků. Potřebné kalorie, které tělo potřebuje, jsou získávány spalováním uloženého podkožního tuku, a nikoli konzumovanými cukry. Proto příjem zvýšeného množství tuků nevede k nadváze. Tato dieta však ignoruje fakt, že za tloustnutí či hubnutí může příjem energie, a nikoli složení stravy. Atkinsovy teze jsou pro obézní lidi velmi atraktivní, neboť tvrdí, že většina lidí s nadváhou se nepřejídá, ale má vrozené dispozice pro tloustnutí. Navíc Atkins vyhlašuje, že na rozdíl od jiných diet u té jeho lidé netrpí hladem. Tuto dietu nedoporučuji i přesto, že ve většině případů se dostavují krátkodobé výsledky.
Tukožroutská dieta
  • Kdo ji drží:
    herečka Uma Thurman (38)
  • V čem spočívá:
    Základem je tzv. tukožroutská polévka, které můžete sníst neomezené množství, vlastně pokaždé, když pocítíte hlad. Další pro tělo potřebné látky doplňujeme zeleninou a ovocem. Zakázáno je veškeré pečivo, alkohol, nápoje s bublinkami, smažená jídla.
  • Co na to odborník Martin Staněk:
    Již samotný název diety je nesmyslný. Dieta je nevyvážená, nevede ke změně stravovacích návyků. Je třeba ji principiálně odmítnout, i když krátkodobě nemůže dospělému člověku s nadváhou nijak ublížit.
Hollywoodská (ovocná) dieta
  • Kdo ji drží:
    spisovatelka Bára Nesvadbová (34)
  • V čem spočívá:
    V pojídání ovoce! Druhy můžete libovolně kombinovat, například kiwi a hrozny, ananas a banán… Ten, kdo ji drží, každý den pije směs ovocných šťáv, enzymů a minerálů. Snižuje tak chuť k jídlu, ale vyrovnává hladinu cukru v krvi a čistí trávicí trakt. Tato dieta byla vyvinuta okolo roku 1920, aby pomohla hollywoodským filmovým hvězdám zhubnout. Je založena na konzumaci luxusních potravin, jako jsou například humr, jehněčí maso, krevety nebo exotické ovoce. Zakázány jsou brambory, chléb a celozrnné potraviny.
  • Co na to odborník Libor Vítek:
    Opět jedna z vysokotukových diet, platí o ní podobná fakta jako o Atkinsově dietě. Tato dieta povoluje pouze 600 až 800 kalorií denně, a proto se při ní hubne poměrně rychle. Rychlý pokles váhy je však většinou záhy následován rychlým opětovným nabráním hmotnosti.
Montignacova dieta
  • Kdo ji drží:
    herec Gérard Depardieu (60)
  • V čem spočívá:
    Některé potraviny se nesmí kombinovat (např. chléb a máslo), zakázané jsou i ty, které obsahují sacharidy a tuk. Je zakázáno vše, co obsahuje bílou mouku nebo bílý cukr, vše z kynutého těsta, ovocné džusy, buráky, plnotučné mléko, med, míchané nápoje, bonbony, těstoviny (kromě špaget). Dovoleny jsou tuky a bílkoviny, např. saláty, sýry, olivy, chřest, fazole, celozrnné pečivo, avokádo, steaky, jablka, hrušky, špenát, mořský losos, čočka, slanina, červené víno, hořká čokoláda, müsli bez cukru, šunka, salám, vajíčka... Při jídle se má málo pít. Trávení by mělo proběhnout takřka bez vody. Ovoce se smí jíst pouze samotné.
  • Co na to odborník Martin Staněk:
    Dieta může vést přirozeně k snížení tělesné hmotnosti díky snížení denního příjmu sacharidů a tuků, pokud je jídelníček správně sestaven. Může vyhovovat lidem se zažívacími problémy. Důležité však je, aby si každý sestavil jídelníček z potravin, které mu vyhovují. Důraz je třeba klást pouze na pestrost, velikost porcí a správný podíl základních látek v jídelníčku. Paušální zakazování některých potravin je nesmyslné.

Další z populárních diet

»Jídlo pro život« podle Billa Phillipse
  • Další z velmi úspěšných diet usiluje o vytvoření štíhlejšího a silnějšího těla pomocí plánu založeného na správných druzích jídla, správném množství, správných kombinacích a správném načasování jídel spolu s optimálním výdejem energie a svalovým tréninkem.
  • Co na to odborník Libor Vítek:
    Tato dieta omezuje příjem tuků a naopak preferuje příjem bílkovin. Vyvinuta byla původně kulturistou Billem Phillipsem a vychází z dietních a tréninkových principů používaných v kulturistice. Již toto ukazuje, že ji nelze použít pro širší vrstvy populace.
Zónová dieta
  • Při této dietě budete muset trochu víc počítat než při běžné dietě. Každé hlavní jídlo i svačina musí mít 40 % kalorií ze sacharidů, 30 % z bílkovin a 30 % z tuků. Autoři této diety pro usnadnění sestavili bloky jídla, jejichž počet závisí na tělesné hmotnosti jedince.
  • Co na to odborník Libor Vítek:
    Tato dieta patří mezi ty s vyváženým příjmem tuků, cukrů a bílkovin. Jejím hlavním problémem je výše uváděný poměr všech živin, který je velmi těžké stanovit. Zónová dieta je velmi komplikovaná a příliš vědecká, což znemožňuje její dlouhodobé užívání.
Vegetariánské diety
  • Ve snaze snížit cholesterol, shodit kila a zlepšit všeobecný zdravotní stav se mnoho lidí uchyluje k vegetariánství. Některé diety založené na vyloučení konzumace masa se ukázaly být velmi úspěšné. Je však důležité si uvědomit, že není bezpodmínečně nutné být vegetarián, když chcete zhubnout.
  • Co na to odborník Libor Vítek:
    Vegetariánská dieta je určitě nejzdravější přístup ke stravování, který je založen na vysokém příjmu ovoce a zeleniny a vyloučení živočišných tuků. Extrémní formy vegetariánství (např. frutariánství) určitě nelze doporučit, jako velmi vhodné se jeví semivegetariánství odmítající červené maso, ale připouštějící drůbež, ryby i mléko a mléčné výrobky. Jakkoli to může vypadat podezřele, být vegetariánem se opravdu vyplatí. Je doloženo, že vegetariáni jsou štíhlejší, mají nižší hladiny krevního cholesterolu a nižší výskyt nemocí srdce a cév.
Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.